torsdag 5 december 2013

This is what I call a salad!

Kaninmat säger vissa, powermat säger jag! Jag älskar en god sallad till lunch, men ni vet ju att jag mestadels hatar att köpa dem ute tack vare att de flesta ställen anser det vara fullt lagligt att sälja en lunch för 100 spänn som mättar i en kvart. Nä, jag äter mina sallad hemma och de blir helt fantastiskt goda och mättande. Om jag får säga det själv.

Så här komponerar jag min perfekta salladslunch..

Mörkgrön bas. Glöm isbergssallad, nu kör vi på med riktiga greens. Spenat, broccoli, rucola eller varför inte grönkål? Jag blandar ofta ett par olika. Blomkål eller ris på dito kvalar också in här.

Protein. Inte att glömma. Nu ska den här salladen blir perfekt, så ingen makrogrupp blir glömd. Helst kör jag på några skedar högrev eller annat långkok som ligger i kylen. Någon gång (som i dag) blir det ost (feta, mozzarella, parmesan) men feel free att ta den proteinkälla du känner för, vegetarisk eller inte.

Kolhydrat. Yes, för mig blir det uteslutande några bitar sötpotatis som nästan alltid finns klar i min kyl. Men quinoa, ris eller bulgur funkar ju med om du är lagd åt det hållet. Bär är också gott när det  är säsong!

Fett. Nötter, avokado, oliver och olivolja är favoriter på listan! Eller kokos.

Smaksättning. Ja, ni fattar ju att salladen redan är en smakexplosion vid det här laget men vill du ha lite extra så satsa på färskmalen peppar, chiliflakes eller min favorit just nu - kronärtskockskräm.
This is what I call a salad!
Dagens salladstallrik.

Vad brukar ni ha för gott i era sallader?

2 kommentarer:

  1. Kör ofta en bas av vitkål, sedan soltorkade tomater, gröna blad, oliver och kanske någon typ av ost slinker ner också. Tycker det funkar bra tillsammans med prosciutto/rökt skinka/tonfisk/kalkon som proteinkälla.

    /Carro

    SvaraRadera