tisdag 5 mars 2013

Skippa stressen (och kliv av din crosstrainer)

Jag har länge velat skriva det här inlägget men jag tvekar... Samtidigt får jag dagligen frågor om hur jag tränar, hur man ska träna, varför personens vikt står still och så vidare. Så, jag måste ju berätta för er vad jag tycker, tror och har lärt mig. Även om det knappast är någon hemlighet egentligen. Visst. Vi har alla olika mål med vår träning! Det här inlägget är främst inte riktat till er som har löpning som er drug of choice. Vill du däremot tappa fett, behålla en låg fettprocent och bli stark kan du läsa vidare... 

Det handlar om träning, viktnedgång och hormoner. De senaste åren har allt fler brudar börjat intressera sig för tung styrketräning. Nu känns många reps med låga vikter (25 bicepscurls med 3 kilos hantlar någon?) som en riktigt dålig idé. Äntligen! Men en STOR myt kvarstår. Och det är den att man får snabbast viktnedgång genom att nöta timme ut och timme in på konditionsmaskinerna. Långa promenader i högt tempo bränner fett! Eller? Sanningen är att medelintensiva konditionspass under längre tid är rena döden för fettförbränningen. Du kommer varken gå ner i vikt eller förändra din kroppssammansättning. Varför? För att det är extremt stressande för ditt inre. Din kropp, som faktiskt inte vet att du står på en crosstrainer, tror att du är på flykt och är i fara! Varför skulle du annars vara i mer aktiv rörelse i över en timme? Vad gör kroppen när den tror att den är i fara? Kortisol börjar pumpa ut i kroppen. Ett stresshormon som både ett fettinlagrande, skapar inflammation och bryter ner dina muskler (och du vill väl ändå inte bli av med alla de där fina musklerna som du har jobbat så hårt för?). Blir nivåerna höga (vilket de blir av regelbundna medelintensiva pass) så kommer du varken gå ner i vikt eller må bra.

Men är det inte viktigt att ha bra kondition då? Visst, men kondition byggs inte heller bäst med medelintensiva pass. Jag säger ofta till folk att jag inte tränar kondition och med det menar jag att jag inte konditionstränar på ett traditionellt sätt. Att bygga sin styrketräning på basövningar tränar hela kroppen och gör att du får upp pulsen rejält = konditionsträning. Att avsluta varje pass med 10 minuter intervaller på löpband där enbart halva tiden är aktiv på bandet och halva tiden är vila får upp pulsen något otroligt = konditionsträning. All träning frisätter kortisol, skillnaden är att när du tränar kortare men intensiva pass tolkar kroppen det som en snabb prestation = den är inte i livsfara och behöver inte allt kortisol längre. Med andra ord - du lyckades brotta ner björnen och kan nu gå vidare med ditt liv*. Det finns ingen anledning att vara på gymmet i mer än en timme!

Jag har aldrig kört långa medelintensiva pass. Jag har i perioder också slarvat med mina intervaller (ooops!) men tycker att min kondition är rätt bra. Jag brukar ta tre längre löprundor per år för att kolla av min konditionsförbättring. Jag springer i nuläget fem kilometer ute på 23 minuter. Ingen löpartid kanske men helt okej för någon som inte springer. Denna kondition har jag primärt byggt upp genom att styrketräna.

Så, står du still? Uppnår du inte det du vill? Skippa stressen, kliv av din crosstrainer och träna smartare. Tung styrketräning med basövningar och hög intensitet några gånger i veckan. Avsluta varje pass med en omgång (mellan 4 och 15 minuter! Mer än 20 minuter ska absolut inte gå, då är inte intervallerna intensiva nog!) högintensiv intervallträning på löpbandet. Lägg in lite stretch eller yoga på dina vilodagar för att optimera återhämtningen. DONE!

Läs mer om kortisol HÄR.
* Jag vet inte om man just brottade ner björnar förr (går det ens?) men ni fattar.

34 kommentarer:

  1. om jag tolkar dig rätt kommer jag inte gå ner i vikt av att träna BodyPump 2 ggr vecka och spinning 2 ggr vecka? Jag vill inte gå ner så mycket, men ca 5-6 kilo. Tänker inte heller ändra min kost nämnvärt förutom att utesluta godis och läsk och socker. Älskar bröd och kommer aldrig sluta med det helt? Jag känner mig helt lost nu. Tack för bra blogg/ Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle du be mig göra ett träningsprogram åt dig skulle jag inte ge dig det träningsupplägget, nej. Men jag vet inget mer om dina mål än att du vill gå ner 5-6 kilo. Inte heller hur du äter eller vad du väger nu så det är omöjligt att spekulera i om ditt upplägg kommer ge dig resultat. Kosten är extremt viktig för viktnedgång som du vet även om det inte behöver betyda att man måste käka lågkolhydrat. Att ta bort godis, läsk och socker låter som en bra start!

      Googla gärna "medelintensiv träning kortisol" för att läsa mer om det!

      Radera
  2. Tack för ett bra och intressant inlägg! Har en fråga om intervaller, har du något tips på hur man kan lägga upp det som nybörjare? Längd, tempo, etc. Vad är ett bra utgångsläge tycker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Och tack :)

      Tempo är väldigt individuellt. Men det ska vara rejält jobbigt, så att du efter varje intervall känner dig slut! Jag skulle rekommendera dig att antingen börja med ett tabata-upplägg (20 sekunder på - 10 sekunder av) i totalt 4 minuter. Eller att du kör 30 sekunder på/30 sekunder av i mellan 6 och 10 minuter. För att känna in det lite först.

      Första gången kan du experimentera lite med hastigheten så att du hittar rätt. Men man måste hålla koll på sig själv från vecka till vecka och se till att öka när ens hastighet blir för lätt. Konditionen förbättras snabbt :)

      Radera
  3. så.bra.skrivet!

    jag tycker att det är så himla skönt att hela den här löparhysterin börjar dö ut litegrann (även om topphälsa verkar vara sega på tåget) och jag köttar mer än gärna tunga vikter på gymmet, pustar och frustar och spänner mina små biceps framför diverse speglar!

    Heja styrketräning och heja Danielle!

    SvaraRadera
  4. Sjukt bra! Intervaller är grejen alltså, effektivt, svettigt som tusan och perfekt efter typ vilket pass som helst :) love it!

    Får jag fråga, vad var det som fick dig att gå över till paleo och vart hittade du mest information och inspiration till en början? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. It's the shit :)

      Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag kom in på paleo eftersom det var över ett år sedan jag började läsa på om det. Eftersom jag ville ta bort/dra ner på mejerier tyckte jag det var svårt att äta LCHF med variation, ville väl prova hur det kändes med lite mer kolisar (ligger nu på mellan 50-100 gram per dag) och gillade starkt hela kvalitetstänket de har i kosten. Och tycker jag får i mig mer näring :)

      Inom paleo finns det ju de som äter mer kolhydrater och de som äter mindre, det går att anpassa efter egen smak.

      Här är några bra länkar:
      http://primalblueprint.com/ (mer liberal)
      http://paleoista.com/
      http://thepaleodiet.com/
      http://robbwolf.com/what-is-the-paleo-diet/

      Några bra böcker:
      http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0982565844
      http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1936608898

      Radera
    2. Men tack snälla du för tipsen! Är lite lost i både träning och kost just nu haha, motivead som tusan men får inte de resultaten jag vill :(

      Radera
    3. Det löser sig när du träffar Nils ska du se, haha. Och snart seeees vi! Jippie, längtar!

      Radera
    4. jaa det blir grymt bra! :) fredag it is! du skulle bara våga bli sjuk ha ha

      Radera
  5. Vill först och främst tacka för en riktigt bra och inspirerande blogg! Nu till min undran, många spinning och iwpass är ju upplagda runt intervaller, och då just tabata... Hur tänker du kring det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har aldrig tränat spinning eller Indoor walking så det är lite svårt att ha en åsikt. Tabata låter bra men hur långa är passen? Kör man Tabata med tänkt intensitet orkar man inte mycket mer än 10, 20 minuter och jag gissar att passen inte är så korta? Högintensiv intervallträning (HIIT) är en annan sak än intervallträning... Gissar att det är det sista som gäller på dessa pass?

      Radera
    2. Tack för svaret! Spinningpassen jag går på är 45 min långa, varav ca 10 min är uppvärmning, sedan kör man på pulstoppar (har pulsband) varav 2 st är upplagda på "tabata-vis", 20 sek på, 10 sek av osv.
      Men har verkligen fått en tankeställare efter ditt inlägg, har harvat på iwpass i ca 1,5 år, och nej det har inte hänt speciellt mycket, mer än att jag blivit ledsen och frusterad, man lägger ju ner rätt mycket tid och kraft, trist när det inte händer någonting. Så har börjat träna mer styrka på egen hand i gymmet, men även på pass som 30 min och inriktar sig på mage och rygg. och det är först nu jag börjat märka förändringar på kroppen, wiho :).
      Körde förresten interwaller på löpbandet idag för första gången, kändes bra! Så tack!

      Radera
    3. Precis det här är anledningen till att jag var tvungen att skriva detta! Du anar inte hur många mejl jag får från ledsna tjejer som går på fem-sju pass i veckan utan att det händer någonting! Klart att man ska få resultat när man lägger ner mycket tid! Dessutom skapar ju frustration ännu mer stress, dåligt samvete... Det blir en ond cirkel!

      Vad kul att intervallerna kändes bra! Det låter verkligen som att du börjar hitta ett sätt som funkar! jippi :)

      Radera
  6. Tack snälla för det här inlägget. Jag tänkte på det imorse när jag var på gymmet faktiskt. När jag kom in så var alla löpband + två crosstrainers upptagna och det var fem tjejer och tre killar. Blev jag förvånad när tjejerna klev av löpbanden/crosstrainerserna och sedan gick hem och det bara var killarna som gick in i viktrummet? Svar nej. Det känns som om de allra flesta fortfarande lever kvar i de gamla sanningarna att man ska konditionsträna för att gå ned i vikt. Jag har redan prövat det och det fungerar inte alls, det enda som fungerar för mig är att styrketräna, det är bara då som min kropp förändras och jag går ner i vikt ordentligt, det händer knappt någonting när jag bara konditionstränar. Det här är ett oerhört viktigt inlägg tycker jag som fler bör läsa, jag kommer länka till det på min blogg om det är okej? :) Och tack för all inspiration som du ger, du är grym!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för att du skrev denna kommentar! Och häftigt att höra om hur du har uppnått dina resultat! Jag tycker att det är så sorgligt på något sätt, alla timmar som många tjejer lägger på konditionsmaskinerna och sedan blir det bara frustration och irritation över att resultaten uteblir. Så trist ska INTE träning vara! Självklart får du länka från din blogg :)

      Radera
  7. Verkligen intressant! Har själv funderat lite på det här tidigare eftersom kortisol (bland annat) även höjer blodsockret (vilket såklart inte är bra för någon, speciellt inte för mig som är diabetiker). Jag kan definitivt märka skillnaden efteråt beroende på vad för sorts pass jag har kört.

    Jag ska definitivt gå in för att köra ännu hårdare styrketräning nu och mer intervallträning, istället för de här medelintensivapassen som man tidigare har blivit så hjärntvättad med!

    Tack för grym inspiration och blogg- som alltid!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shit, vad intressant! Är ditt blodsocker alltså högre efter ett medelintensivt konditionspass än efter ett styrkepass? Och jag håller med - vi har verkligen blivit hjärntvättade med dessa så kallade fakta!

      Radera
    2. Eller hur!:) Om jag t.ex. motionerar väldigt lågintensivt som i form av en promenad eller skidor utan större ansträngning, får jag en sänkning av blodsockret (vilket såklart ofta bara är bra och det man strävar efter). Även vid styrketräning upplever jag en sänkning av blodsockret. Men om jag har kört t.ex. crosstrainer en timme eller joggat får jag ofta en höjning efteråt. Detta är såklart bara min egen upplevelse, och jag vet inte hur andra diabetiker upplever det.

      Den litteratur jag har läst ang. träning för diabetiker verkar inte göra någon större skillnad mellan träning och träning, utan poängterar mer att man kan få ett förhöjt blodsocker efter träning pga. att kroppen blir stressad och att kortisolnivåerna och andra hormonnivåer höjs. Levern kan även känna sig "tvingad" att frigöra socker, vilket min kropp då inte kan hantera pga. utebliven insulinproduktion.

      Ps. Oj, det blev en lång kommentar. Men gissar att du med ditt yrke läser fort;) Haha!
      Kram!

      Radera
    3. Tusen tack för att du skrev tillbaka gällande detta! Superintressant att läsa!

      Radera
    4. Så lite så, det är bara roligt när det faktiskt hålls relevanta diskussioner/dialoger kring träning och kost.

      Det känns som att det är alldeles för många bloggar (och Instagram också för den delen) som bara lägger upp "hej, här står och jag försöker se snygg ut på gymmet"-bilder (nog för att sådana ibland är roliga också, jag gör själv det, haha), men utan att faktiskt ha någon kunskap bakom varför man tränar på ett visst sätt osv. eller hur en viss kost de facto påverkar kroppen.
      Därför älskar jag din blogg (som både är fylld med kunskap och snygga bilder)- keep up the good work!

      Radera
    5. Hej Danielle och Elisabeth!

      Tack för bra bloggar, båda två! Jag är också diabetiker typ 1 och har även jag märkt just detta om blodsockret som höjs ibland och ibland inte. Har också funderat på varför men här har vi ju en förklaring!
      Jag tycker det är skönt att ha musik i öronen och köra hårt eller jogga på en crosstrainer, sen brukar jag styrketräna en liten stund efter det (dock större del crosstrainer än styrke) men jag får nog vikta om den fördelningen!

      Tack för att ni upplyste mig! Och tack för recepten och inspirationen med maten, ska ta och mala lite nötter nu inför morgondagens nötgröt!

      Radera
    6. Hej Marie! Vad intressant att du också har märkt det! Ett litet tips, bäst är att köra kondition EFTER styrka (du kan ju såklart värma upp lite kort på en maskin) just för att man inte blir lika trött av styrketräning. Kör lite intervaller på slutet av varje styrkepass så är saker biff. Och kul att du gillar nötgröten :)

      Radera
  8. Finns få saker som gör mig så hopplöst trött som tjejer som säger "Men jag vill ha långa slanka muskler så jag tar lätta vikter och fler reps!". Och dessutom tror de att de kommer se ut som en rysk tyngdlyfterska på en månad om de slänger på lite extra vikt. De hajar liksom inte att vi kvinnor inte har förutsättningarna för att se ut så utan olagliga preparat, men de (och jag förr i tiden) kan inte släppa den övertygelsen. Nej, heja tunga vikter, att öka hela tiden och få en riktigt stark kropp!

    Gillar dina synpunkter om att långa medelintensiva pass stressar vårt inre. Inget jag tänkt på förut, men alldeles logiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jo, den är man ju lite trött på! Värst är (har hört detta flera gånger) kommentaren "men, jag är inte så mycket för muskler" eller "jag är vill liksom inte bli stark". What? Det är ju trist när man är så anti något som liksom krävs för att vi ska kunna röra på oss! Så trist!

      Radera
  9. Hej! Vilket bra inlägg! Själv är jag nog rätt fast i det här med att gå på ledarledda pass, typ Bodycombat och liknande. Men det är för att jag inte vet hur jag ska göra i gymmet!! Där tror jag problemet ligger för många. Man blir ju helt livrädd av alla stora gymkillar som tar upp varenda maskin. Jag har gått på gymintro osv tidigare, men det känns inte alls som att det blir ett upplägg med "tung" styrketräning. Har du något tips på hur man kommer igång? Måste man anlita en PT? Själv siktar jag på att komma iform till mitt bröllop i september :) Tack för en jättebra blogg! /Evelina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men det här är jag helt med på! Jag förstår verkligen att det kan kännas hopplöst svårt att liksom börja med styrketräningen och jag håller med att just gymintro och instruktörer inte alltid kanske lär ut basövningar... Har du någon kompis som är bra på styrketräning som kanske kan lära upp dig?

      Annars tycker jag verkligen att en PT är en bra investering. Om du vill kan du anlita någon för tre, fyra, fem gånger och vara tydlig med att du vill ha hjälp att lära dig just basövningarna och tekniken. Alltså att du ser till att dina få PT-timmar blir mer undervisning än bara ett träningspass. Är du öppen med detta innan du börjar med PT:n vet de ju vad det är du vill få ut av det. Kanske kan vara något?

      Grattis till bröllopet :D

      Radera
  10. DETTA ÄR SÅ JÄVLA BRA DANIELLE. sprid sprid sprid

    SvaraRadera
  11. Ganska roligt att jag gick ner 48 kg på 11 månader med vanlig kost och ENBART pw/jogging...Tycker inte att du ska dra allt över en gräns enbart för att du tycker det passat dig och din kropp! Alla är olika och det som passar för dig och din kropp passar inte för mig och min kropp!
    Alla jobbar ju inte hemifrån och har så mycket fritid eller ekonomi till gym. Då finns det ingen bättre träning än en rask promenad!

    En annan sak..jag mår aldrig så bra som efter mina snabba promenader då jag löst alla dagens problem och kroppen känns fylld med ny energi. Min stress? den arbetar jag bort under promenaden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I grund och botten är vi alla människor och även om vi kan ha olika förutsättningar (fysiskt/psykiskt) så fungerar vi mer eller mindre likadant. Hur kortisol påverkar kroppen är fakta. Googla det.

      Jag vet inte hur det faktum att jag är egenföretagare påverkar min möjlighet att köpa gymkort? Jag jobbar heltid som de flesta andra och när jag går till gymmet på dagen arbetar jag längre på kvällen. Dessutom tillbringar jag inte mer än 3-4 timmar per vecka på gymmet så det är inte som att jag hänger där 3 timmar om dagen.

      Sedan håller jag inte med om att en rask promenad är den bästa träningen för kroppen, där tycker vi olika. Men absolut ett bra sätt att transportera sig på och samtidigt få lite frisk luft :)

      Skönt ändå att du hittade något som du gillade och som du kunde hålla i längden! Det är ju absolut avgörande för att nå sina mål - att man satsar en längre tid! Och grattis till dina 48 kilo minus, bra jobbat :)

      Radera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Hej! Tack för en inspirerande blogg!
    Har ätit enligt LCHF-metoden ett tag nu och börjar bli sugen på träning. Gick iväg och köpte mig ett gymkort idag, bland annat tack vare all inspiration från din blogg!
    Det jag undrar är vad som menas med basövningar. När jag googlar får jag skilda resultat. Det vore kul att höra vad du menar inför gymintroduktionen så jag vet vad jag ska fråga efter :)
    Tack igen för en bra blogg!
    Karro

    SvaraRadera