måndag 9 december 2013

Tre saker jag slutar äta

För sinnesfridens skull brukar jag inte fokusera på förbud utan på möjligheter. Jag är också ganska försiktig med att inte lägga för mycket press på mig själv, många gånger när man har ett intresse för hälsa resulterar det i för mycket negativa känslor kring mat (yep, den nojan har jag haft en släng av) med många, många saker på listan: Får ej ätas. Man kanske nojar över att man smakade någon kaka med mjöl i, att frukten som hängde med hem inte var ekologisk i dag heller eller att en lång dags resande i bil resulterar i en low carb-burgare med en inte fullt så mysig ingredienslista. Och även om jag tycker att ordet balans är lite överskattat (hey, mår jag bättre utan gluten eller socker behöver jag inte äta det ibland bara för att bevisa att jag inte har en ätstörning) gillar jag inte mig själv när jag tänker eller pratar negativt om mat. Så, jag brukar istället fokusera på vad jag vill ge min kropp, vad den vill ha. Vad mår den bra av?

Det kan vara svårt att veta ibland för man blir snabbt väldigt van vid att vara pigg, frisk och smärtfri. Det är definitivt något jag ofta tar för givet. Men de gånger jag har kört någon helg med mat jag inte stoppar i mig annars (läs: socker, gluten, mycket mejerier, snabbmat) märker jag direkt effekten. Torr hy, finnar, eksem, nässelutslag, lättare för att bli svullen eller lägga på mig vätska, lat, huvudvärk och jag sover sämre. Så, jag vet definitivt vilken mat som får mig att må bra - just eftersom jag vet vilken mat som får mig att må dåligt.

Det känns som att jag har haft rätt bra koll på detta ett tag nu. Och jag vill inte ta bort mer saker ur min kost. Men det finns tre saker som har bestämt mig för att sluta med. Nu.

- Proteinpulver. Okej, så även om jag köper mitt proteinpulver från ett märke som använder svenskt mjölkprotein och inga sötningsmedel i produkten slog det mig häromdagen igen hur konstigt det egentligen är att blanda ner ett pulver i vatten och sedan dricka det. Även om jag inte hade så stora issues med mjölkprotein (vilket är huvudsakliga anledningen till att jag egentligen vill skippa proteintillskott) känns hela grejen med pulver så långt bort från clean vi kan komma. Jag har sagt det förr: Proteinpulver är något jag har använt till och från de senaste tre åren och jag har aldrig märkt någon skillnad på min muskeltillväxt, ork eller återhämtning. Så, i mina ögon är det både onaturligt och ger inga fördelar. Waste of money. Hej då!

- Taskigt kött. Jag kommer antagligen aldrig bli vegan eller helt köttfri. Även om jag har varit det tidigare i livet. Anledningen till detta är att det inte finns några vegetariska alternativ som jag vill äta. Ost? Inte varje dag. Bönor? Nej. Soja? Hell no! Stora kolhydratskällor som ris, bulgur och havre? Inte heller som en stor del av min kosthållning, nej. Men jag är ärligt talat less på köttindustrin och skiten som kommer med det. Plågade djur som resulterar i dåligt kött som har så dåliga näringsvärden att det blir ett ledsamt skämt. Alla förlorar. Taskigt kött smakar också illa och gör mer skada än nytta. Så, i allmänhet har jag bestämt mig för att mer eller mindre sluta köpa hem kyckling och fläsk. Eko går bra, men just inom de industrierna är det extremt svårt att hitta kött som inte är taskigt. Nötkött äter jag gärna. Gräsbetande och svenskt förstås, för det är bra mat från bra gårdar med glada kor som får beta ute och äta det de är skapta för.

- Falska mejerier. Mandelmjölk går ju att göra själv men oj så bekvämt det är att slänga ner en av de där tetrapacken när man ändå är i affären. Och liksom blunda lite för att jag några minuter senare pröjsar 30 spänn för typ 1 liter vatten och två mandlar, kryddat med lite stabiliseringsmedel. Inget fel på mandelmjölk i sig, men är det så viktigt för mig får jag väl göra min egen...
upload
Mejerier. Den eviga debatten - är det clean eller inte? Jag lutar åt inte. Men det är fruktansvärt gott, den åsikten delar jag nog med många. Att leva helt mejerifritt är i teorin helt logiskt tycker jag men jag lyckas sällan utesluta mejerier helt och hållet. Och då är det osten som är grejen (förutom alla de där proteindrinkarna det har blivit senaste tiden... Men som sagt. No more). En stark parmesan med fikon, nötter och blodgrapejuice alltså. Som hemma hos oss i lördags. Så gott!

6 kommentarer:

  1. Jag håller med dig fullt ut med proteinpulver! Det är så jävla icke-normalt sätt att äta. Och jag har heller inte sett någon större muskeltillväxt när jag druckit det. Just nu äter jag mer lutande mot vegeteriskt (plant based), men med typ 2 ggr fisk i veckan, 1-2 ggr kött, inga mjölkprodukter och inget gluten (och inget halvfabrikat), och då undrar jag ibland: vad fan äter jag egentligen? Och hur fan bygger jag muskler? Det kan ju inte bara vara äggen som jag äter (2 per dag)? När jag bodde i Sverige i våras (t.ex.) så åt jag massa med kött + proteinpulver + var superpetig med att PROTEIN MÅSTE MAN HA ANNARS BLIR MAN SKINNY, OCH SÅ KANSKE MAN DÖR OCKSÅ. (....). Kan ju säga såhär att jag ser större muskeltillväxt dem senaste veckorna här när jag ätit som en asket (nästan.... nåja), än i våras.

    Just nu har jag iof ett ekologiskt ärtprotein som jag använder t.ex. till soppor istället för mjöl, eller till "godsaker" (väldigt bred kategori). Men när det tar slut då tänker jag inte köpa proteinpulver mer. För helvete vad bortkastade pengar det är!

    Sen håller jag med dig om falska mejerier och om mejerier också. mandelmjölk köpt i affären är bara vatten. Vatten funkar faktiskt lika bra (har testat i olika recept)! Och mejerier... fy det är gott det! Jag är laktosintolerant (som säger NÅGOT om att kroppen faktiskt inte vill ha skiten), men ibland vill man ju faktiskt äta ostbricka med (ekologiska hehe) vindruvor och fikon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, känner igen mig i så mycket som du skriver! Märker man skillnad så fine men någonstans känns det sjukt att man håller på och meckar med proteinpulver utan resultat. Skönt att höra att du inte heller märker skillnad, verkar vara så heligt i mångas kost :) Alltså jag är så himla nyfiken på din veggie-kost! Äter du bönor och gryn också? Tycker det är svårt att kombinera mer paleotisk kost med veggo - tipsa gärna! Kram

      Radera
  2. Bra skrivet! Jag har också slutat med proteinpulver och andra tillskott. Det är dyrt, "onaturligt" och dessutom kommer jag aldrig i från att jag tycker det smakar konstigt oavsett märke.
    Jag fokuserar också mer på bra kött, och då framför allt nöt, de senaste månaderna.Svenskt och ekologiskt. Däremot slinker det ner mejerier då och då (som creme fraiche eller grädde i matlagning). Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Så himla konstigt hur länge man jagar det perfekta pulvret, lägger massor av pengar på det och tvingar i sig det eftersom det ofta är så äckligt... När det egentligen inte ens behövs! Känns skönt att ha lagt av med det faktiskt :) Kram!

      Radera
  3. Hej! Hur gör du när du äter kött ute då och du inte vet om det är lyckligt eller ej? Väljer du vegetariskt då?
    Jag undviker också fläskkött och fågel pga djurhållningen - köttet smakar inte gott :(

    Jag har helt uteslutit komjölksprodukter men tillåter mig ost från ger och får- kanske funkar det för dig?

    Vag anser du om hampaproteinpulver då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag äter ärligt talat inte ute jätteofta, och sedan håller jag mig ofta till ställen som jag har lite bättre koll på. Men det är verkligen ett dilemma! Vegetariskt på restaurang äter jag oftast inte då det nästan alltid är pasta eller typ friterat. Vet inte hur jag ska göra med detta i framtiden... Jag får försöka så gott jag kan helt enkelt.

      Yep, fårost är okej för mig ibland. Feta... Mmm. Jag skippar proteinpulver helt nu, får i mig tillräckligt genom kosten och äter hellre ett extra ägg. Pulver är bara dyrt!

      Radera