söndag 9 augusti 2009

CLEANINGWEEKEND

I helgen har vi rensat förrådet, något jag har försökt dra i gång i ett halvår. Jag mådde illa bara av att tänka på hur det kunde se ut därnere (A har förbjudit mig att gå ner eftersom han uppenbarligen levt rövare där nere länge). Jag gillar inte stök så det blev många timmars rens och många turer till sortergården...
I förrådet hittade jag min studentmössa nerpackad i sin kartong tillsammans med JP från vår studentdag, och dagen efter samt alla grattiskort. Jo tack, jag har alltid varit väldigt ordningsam, även som 18-åring (fast det trodde jag inte).
Lunchpaus under lördagen blev det på Salotto, stans bästa pasta vågar jag nog säga. Dessutom med bra priser och serveringsrättigheter.
Jag är en typisk slängperson. För mycket minnesprylar, skolarbeten, teckningar som man massritade som treåring ger mig ångest. Så mycket åkte ut. Men inte den här pyttetröjan med Musse Pigg på... Jag tycker den är härligt retro och trots några noppor får den stanna.
Tada! Vilken skillnad va? Så här ser alltså förrådet ut nu - precis som jag vill ha det. Allting ligger i samma slags kartonger, bara det viktigaste är sparat och det är ordentligt sorterat med tydliga anvisningar om vad som ligger i vilken låda. Puh!
På nätterna har vi hängt runt, jag och A. På bilden ovan är ska vi åka till 7-eleven för att inhandla A's kvällskvot av Coca-cola. Tänk att min ledighet inte börjar förrän i morgon, på riktigt. Det känns som jag varit ledig i evigheter redan! Så efter en resande, organiserande helg känner jag mig lättare i själen och redo att ta itu med veckan. Semesterveckan! Åh.

5 kommentarer:

  1. Wow! Jag är imponerad! Vilken megarensning! Det inspirerade mig att ta tag i vårt källarförråd! Fast vårt förråd är typ tio gånger värre med saker ända upp till taket...Men det är som ni har det nu jag vill ha det. Lär ju ta en liten vecka :)

    SvaraRadera
  2. Det här med att slänga gamla saker är på något sätt så känsloladdat. Man får ångest för att man inte slänger och man får ångest för att man slänger och det är bara massa konstiga känslor hit och dit. Det är skönt att bli av med allt gammalt men... Men.

    Jag har också ett sånt där förråd med gamla saker som säkert skulle behöva städas. Massa gamla leksaker från när jag var liten. Jag har sparat dom med någon slags tanke om att mina framtida barn kan få dom. Hm... Det är ju en lögn. Mina framtida barn kommer knappast att vilja leka med någon gammal sliten plasttrumpet från 1979.

    Att man sparar gamla saker är ju att man sparar gamla känslor. Och det är så klart både på gott och ont. Det kan vara nyttigt att slänga bort gamla saker/känslor för att få plats med nya, men det kan också vara bra att behålla vissa saker.

    När jag skriver det här sitter jag och tänker på gamla saker, typ leksaker, som jag har i mitt förråd. Jag har inte varit upp dit (mitt förråd ligger på vinden) på flera år så det kanske är dags att kolla. Hm... ja... där finns ett par "nallar" som jag... eh... saknar. Jo, jag saknar nog dom. Fasiken, kanske borde jag gå och hämta dom. Så finns det också några brädspel (typ Monopol och Risk) som jag INTE tänker slänga utan den dag jag får en unge (och blir stor nog) så tänker jag regelbundet "terrorisera" honom/henne med obligatoriska spelkvällar med typ Monopol och Risk! Mwohahaha!

    SvaraRadera
  3. finns lådorna att köpa på ikea? kostar?

    SvaraRadera
  4. Charlotte: Jo, tack. Det tog väl sammanlagt 12 timmar eller något. Men gud så skönt nu när det är klart!

    Marcus: Jag får faktiskt inte ångest av att slänga, jag gör det helt samvetslöst. Visst finns det saker man bara MÅSTE spara, men är man lite hård med sig själv inser man att det inte är så mycket som man vill tro...

    Anonym: Yes, lådorna kommer från IKEA. 29 kronor för ett två-pack tror jag det var.

    SvaraRadera
  5. tack. sprang o köpte likadana o är i full gång med rensning nu.
    /malin

    SvaraRadera