fredag 23 maj 2014

Foodie Friday: Beef Chili

Yiha, heja första inlägget i det som är tänkt att bli ett stående inslag i den här bloggen: Foodie Friday! Jag älskar mat, ni älskar mat - vad passar då bättre än att satsa på ett recept i veckan, på fredagar? Det är väl ändå till helgen då man kanske har lite mer tid att planera eller laga, satsa lite extra helt enkelt. Så. Hoppas ni gillar!

Först ut: Beef Chili. En äkta amerikan som göttar till sig på spisen och smakar godare för varje dag den står i kylen. No kidding! Till detta använde jag en högrev, en riktigt fin bit naturbeteskött från Svartådalen. Kanske den bästa biten kött jag någonsin arbetat med. Alltså, jag vet att jag är en riktig nörd när det kommer till råvaror men jag var som i trans när jag tärnade det här köttet. Ropade på killen och bara: Kolla på det här, känn på det. Vilken sjuk marmorering!

Det finns en massa olika varianter på beef chili med jag vill hålla min glutenfri (ingen öl) och sockerfri (ingen coca-cola eller strösocker, använd lite honung om du vill!). Trust me, det blev lika bra utan!

Hi guys! Time for a new installment: Foodie Friday. I love food, you love food, we all love food. Hopefully you will enjoy this new recipe commitment of mine. First in line: Beef Chili. American and super delish, this dish is just a joy to cook and eat. I found a beautiful piece of grassfed chuck and it was one of the best pieces of meat I have ever worked with. So tender. Yes, I'm a total nerd when it comes to these things...
IMG_51162
Beef Chili
6 portioner

2 gula lökar
2 vitlök solo, eller 6 klyftor
olivolja
1 tsk torkad koriander
1 tsk torkad ingefära
1 tsk torkad paprika
2 habanero
2 torkade chilis, ancho (finns ofta i vanliga mataffärer)
2 burkar krossade tomater
800 g högrev
1 paket bacon

Gör så här: Rensa den torkade chilin och lägg i en kastrull, täck med vatten. Låt puttra på spisen i 15-20 minuter. Hacka lök, vitlök och chili. Tärna högreven och klipp bacon i bitar. Stek sedan högrev, lök och vitlök i en gryta med olivolja så att köttet får yta. Lägg sedan i chili, torkade kryddor och bacon. Greppa en stavmixer och mixa den torkade chilin som kokas i vatten. Häll vattnet över grytan. Häll i krossade tomater. Rör om. Låt puttra med lock i två till fem timmar, rör om ofta. Det är inte så krångligt som det låter!

Google translate is your friend :)
IMG_5131-Recovered
Grytan är ett underbart alternativ till köttfärs när det vankas tacos men själv gillar jag den bäst med ris, parmesanchips, avokadomos, gräddfil, färsk koriander och limejuice. Jag använder också kryddiga grytor som proteinkälla i sallader, även där med avokado, tomat och grönt. Happy friday!

So now that you have a wonderful chili, go eat! I enjoy mine with some rice, fresh lime juice, easy guac and baked parmesan. Happy weekend!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar