lördag 5 juli 2014

Foodie Friday: Bananbröd med blåbär

Sugen på brunch i helgen? Då ska du prova det här urgoda bananbrödet som jag bakade i veckan. Saftigt och sött, sedan älskar jag hur snyggt blåbärskladdigt det blir. Bananbröd finns i massa olika varianter, mitt är gjort på kokos- och mandelmjöl, kokosolja och naturligt sötat med frukt och bär. IMG_5089 Bananbröd med blåbär 
2 limpor

6 ägg
1/2 dl kokosolja
1,5 dl kokosmjöl
1 dl mandelmjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
2 tsk kanel
en nypa salt
1 dl vatten
2 riktigt mogna bananer
125 g färska blåbär

Gör så här: Sätt ugnen på 170 grader, något varmare om du inte har varmluftsugn, med gallret i mitten. Knäck äggen i en skål och lägg i alla torra ingredienser. Vispa smeten, häll i vattnet och vispa lite till. Mosa bananerna och rör ner. Lägg till slut i blåbären och rör om med en sked. Ta fram två ugnsformar, smöra eller lägg ett bakplåtspapper i varje. Fördela smeten. Baka i ugnen mellan 40 och 60 minuter. Tiden varierar beroende på hur varm din ugn är (min ugn är rätt snabb och det tog 45 minuter för mina bröd) och hur dina formar ser ut. Använd baksticka eller gaffel för att kolla om brödet är genomgräddat och håll lite koll där efter första halvtimmen. Lägg upp på galler och låt svalna. IMG_9759 IMG_1634 IMG_4200 Serveringstips! Funkar fint att äta som det är men prova också att bre på cream cheese, smör eller nötsmör. Berätta om du hittar någon annan god topping!

1 kommentar:

  1. Men åh sååå gott! Detta la jag till i mina "att-baka-i-sommar-lista" ;)

    SvaraRadera