onsdag 22 juli 2009

SUMMERNIGHTS?

Härlig kväll hemma hos J där det bjöds på hembakade kakor och morotskaka. Och ljuvliga hallon... Mmm. Vi satt där ute på altanen tills det blev iskallt och mörkt... Sommarkvällarna som borde infinna sig känns som höstkvällar. Annars har jag såklart jobbat i dag, skrivit några artiklar om svininfluensan, hoppat in som familjeredaktör, skrivit arbetsintyg till Rookies som ska sluta och haft utbildningssession med tjejen som ska ta över min redaktörstjänst. Puh!

Glöm inte kolla in den sista Rookiesidan som jag lämnat på torsdag. Tror det blir ett bra avslut. Blev alldeles matt i dag när jag räknade ut att jag sammanlagt planerat, handlett och lämnat runt 100 Rookie-sidor. När hände det? Men så kul det har varit. Godnatt!

2 kommentarer:

  1. "Annars har jag såklart jobbat i dag, skrivit några artiklar om svininfluensan"...

    Vad är din inställning till det här med svininfluensan? Min inställning är att jag både är lugn (för den verkar inte vara så farlig) och att jag är orolig (för det här kan bli riktigt farligt - luftburet nytt virus som kommer att mutera är ett skräckscenario).

    Jag vet helt enkelt inte om jag ska vara rädd eller inte. Det är faktiskt obehagligt att inte veta om man ska vara rädd eller inte.

    Här kan också finnas massor för en journalist att gräva om. Vet t.ex. myndigheter mer om influensan än dom vill säga? Skulle dom berätta för allmänheten om dom visste att det är på väg en pandemi som kan leda till miljarder döda eller vill dom inte berätta det? Och hur är det med vaccinet? Funkar vaccinet? Finns det? Kommer det att vara kostnadsfritt för svenskar? Hur kommer vaccineringen att gå till rent praktiskt? Kommer vissa grupper av människor att prioriteras (typ poliser och läkare)?

    Det finns så himla många frågor och här finns det nog en hel del uppslag för en journalist.

    Frågar du mig så tror jag inte svininfluensan kommer att bli någon Big Killer (iofs har jag hört idag att hittills har 700 personer dött av den och det är ju många) men den oroar mig eftersom det är en helt ny virustyp och den kommer att mutera och kan bli farlig. Men låt oss nu se massvaccinationen som är på gång som en övning för den gång det kommer en riktigt farlig sjukdom. Riktigt. Farlig. Som dödar typ 90% av dom smittade och som smittar lätt via luften. För det kommer att komma sådana smittor. Och då är det bäst att samhället har övat. Så svininfluensan kanske är bra ur en övningssynpunkt.

    SvaraRadera
  2. Marcus: Min åsikt om svininfluensan är att jag litar på de prognoser som smittskyddsläkare har, även om de är väldigt vaga. Många kommer bli sjuka, men jag är inte orolig för att det kommer blir massdöd som följd. Alla de frågeställningarna som du nämner har vi täckt, men i nuläget är myndigheterna på planeringsstadie och kan bara spekulera.

    Jag tror att om många insjuknar kommer vi under en period få stora problem med skolor, förskolor och försäkringskassan. Andra arbetsplatser också såklart.

    SvaraRadera