fredag 6 november 2009

ANOTHERANSWER

Svar på kommentar.

Om mellanmjölksliv, kommentar till inlägget SWEDISHFISH:
Gillar din kommentar här; "vi älskar att hata mellanmjölksliv". Tycker faktiskt det känns som om att du själv inte alltför sällan "ser ner på" mellanmjölkslivet?
Inte mellanmjölksliv (vad det nu är? Villa? Kommunalt anställd? Tre barn?) utan mellanmjölksMENTALITET (den kan man ha oavsett var man bor, eller vad man jobbar med) som grundar sig i tre huvudsaker.

1. Att se sig själv som ett offer. Det är alla andras fel att du inte har den lägenheten, de vännerna eller det jobbet du vill. Avsaknad av självreflektion och ansvarstagande.

2. Ignorans. Att inte bry sig om något annat än egna bekymmer och det som sker mellan de egna väggarna. Saknar ofta empati och genuint intresse för andra.

3. En blasé inställning till livet. Ovilja att uppleva, veta, känna. Saknar nyfikehet, lever som alla andra utan att ens fundera kring varför eller hur det kommer sig.

Annars sätter jag ingen värdering i vad någon jobbar med, var man bor, var man handlar eller var man kommer i från som jag gissar att kommentaren syftade på. Jag är väldigt liberal och fördomsfri, och har någon uppfattat det på något annat sätt? Tycker inte jag sänder ut sådana vibbar, och om jag gjort det ber jag om ursäkt. Men jag är ärligt talat nyfiken på om någon av mina läsare någonsin läst något rasistiskt eller fördomsfullt i den här bloggen?

6 kommentarer:

  1. hej danielle! jag läser ofta din blogg. Jag gillar att den är så välskriven, man märker att du har ett utvecklat och "rikt" språk, I like! Du tar fina bilder osv. Men för att svara på din fråga, ja...jag tycker att du ibland känns lite fördomsfull. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men det är en känsla jag får. Att du sätter dig lite över andra, och är lite "bättre", Jag har säkert helt fel men jag uppfattar dig faktiskt lite på det sättet.

    SvaraRadera
  2. Kul med ett helt inlägg till svar efter min lilla kommentar!
    Vill absolut inte kalla din blogg rasistisk, det var absolut inte menat med min kommentar.

    Fördomsfull...snarare. Har läst din blogg ganska länge och jag kan ibland uppfatta att du ser lite ner på "svensson" så att säga. Känns som om du själv uppskattar och strävar efter det du skriver i punkt 3, men ser ner lite på folk som kanske inte vill göra karriär, resa jorden runt, uppleva, osv. och drivs av samma saker som du.

    Detta klagar de inte heller över, utan de kanske faktiskt inte ser på ett liv värt att levas på samma sätt som du gör, och det uppfattar iallafall jag som lite fördomsfullt ibland. Att andras liv skulle vara fattigare för att de har ett "mindre händelsefullt" liv än vad du har.

    Du skrev "Annars sätter jag ingen värdering i vad någon jobbar med, var man bor, var man handlar eller var man kommer i från", och det gör inte jag heller. Förstår ditt argument med mellanmjölksmentalitet, men jag tycker att så länge man är lycklig spelar det ingen roll hur man lever. Tror inte majoriteten av befolkningen ser sig själv som offer, eller är totalt ignoranta för annat än sitt eget.

    Långt svar här, men kul med diskussion.

    SvaraRadera
  3. Tyckte kommentaren var intressant, och kanske kunde väcka en diskussion i bloggen - något jag vill se mer av här.

    Ibland undrar jag om det inte så att alla som skriver blogg uppfattas som överlägsna av de som läser. Det är ett forum där en ensam skribent (oftast) får uttrycka sina åsikter på ett oemotsagt sätt. Jag är dessutom inte särskilt intresserad av att agera diplomat eller gulla med det jag tycker. Jag tycker något, jag skriver det. Och sedan uppskattar jag reaktioner.

    Som jag skrev i början av inlägget har det ingen koppling till hur man lever, enligt mig. Jag har träffat många med denna mentalitet som lever händelserika liv i andras ögon. Men självklart tycker jag att mina värderingar och åsikter är de rätta allt som oftast - gör inte alla det? Det är väl det värderingar och åsikter bygger på, att man tror på att det man själv står för är det rätta?

    Slutsats: Om ni kände mig på riktigt skulle ni snabbt veta att jag inte dömer andra hursomhelst. Eller ser ner på de som inte lever som jag. Men det jag skriver här blir rakt och ärligt - så vill jag ha det. Mothugg och diskussion är alltid kul, so keep it up!

    SvaraRadera
  4. Jo, jag tänkte faktikt också att det är då. Att du egentligen inte alls är sådan i verkliga livet, utan att det mer kan verka så på ditt sätt att uttrycka dig.

    SvaraRadera
  5. Hmm... Du har rätt i att alla såklart tycker att sina egna värderingar och åsikter är rätt och att man förhoppningsvis kan stå för dom.

    Men det är inte riktigt det jag menar. Det jag uppfattar av dig ibland är din brist på förståelse för andra människors livsval. Att du inte överhuvudtaget kan förstå att andra kanske uppskattar andra saker än du, utan att de på nått sätt ofrivilligt lever det liv de gör och klagar över det.

    Jag har rest och backpackat på andra sidan jorden, jag har provat olika jobb, jag har flyttat från min hemstad helt själv för att bo och leva i en ny stad, och personligen älskar jag "äventyr" och förändring. Men jag ser för den sakens skull inte ner på folk som gillar sin trygghet, gillar att baka, tycker om att åka till turkiet en vecka på sommaren. Jag förstår dom, även om jag inte resonerar på samma sätt. Jag vet inte ens om man kan kalla det att man tycker att sin egen åsikt är rätt...är livskvalite egentligen en åsikt?

    SvaraRadera
  6. Okej. Såhär: Nej. Jag förstår inte hur man kan välja att åka på samma semester varje år. Varför man köper ett stort hus bara för att man har en litet spädbarn eller varför man hoppar på ett milslång utbildning som man inte ens är säker på bara för att man ska. MEN! Jag fördömer inte - och bryr mig ärligt talat inte om hur andras vardagsliv ser, det är upp till var och en. Måste man förstå varenda människas livsval? Det finns säkert en hel del människor som inte förstår mina livsval, det är helt okej. Så länge man respekterar, accepterar och inte låter olikheterna bygga barriärer. Och det gör jag aldrig. Dessutom känner jag inte en enda människa som inte har åsikter kring hur människor lever sina liv, mänskligt tror jag.

    Fördomsfull betyder förövrigt att man låter fördomar styra ens handlande. Alla har vi fördomar, men det handlar egentligen om vi låter dem påverka vårt sätt vara/bemöta andra eller inte.

    SvaraRadera