tisdag 15 april 2014

Samma pris, stor skillnad

Ofta undras det här i bloggen om man tjänar slantar på att fixa färdigmaten själv? Ta nötmjölken till exempel, vad kostar en hemmagjord liter egentligen? En liter färdig mandelmjölk du köper i butiken går loss på runt 26 kronor. Och sanningen är - att det gör min mandelmjölk med! Inte billigare alltså, dessutom kräver det lite förberedelse och tid - why bother kanske ni undrar, när en paketerad liter finns bara en kort promenad bort? Creamy and sweet
Morgonens supersmoothie: 2 dl mandelmjölk, 1/2 (rejäl) dl hallon, 1/4 avokado och 1 dl spenat. Mix it up!

Jo! Det finns flera skäl till att min hemmagjorda mandelmjölk vinner alla gånger. För det första slipper jag tillsatser. Win! Sedan innehåller min mandelmjölk betydligt mer mandel än den köpta varianten (där det brukar handla om några få procent), även om jag inte vet exakt hur många procent det rör sig om i min variant känner jag skillnaden. Mjölken smakar faktiskt mandel och är mycket krämigare! Receptet skulle tåla mer vatten också, om man vill ha den tunnare. Dessutom gör jag mjölken på ekologiska mandlar. Så. Mer näring, krämigare, godare och eko för samma pris. Visst blir det billigare! Och värt tiden det tar att mixa till det.

Vill du prova själv? HÄR hittar du receptet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar