söndag 30 januari 2011

WHATISWRONGWITHME?

Hej hemska helg! Jag mådde ju inte så bra i torsdags, och det var bara början på flera helvetesdygn. När jag vaknade i fredags snurrade hela världen. Det var så sjukt obehagligt och hemskt, jag var så yr att jag inte kunde gå rakt utan mådde bara bra när jag låg ner. Snabbt som attan bokade jag om fredagens intervjuer och sedan låg jag i soffan hela dagen... På kvällen blev det bara värre, det började snurra fast jag låg ner, jag kräktes flera gånger och kunde inte ens resa mig själv. Yes, härligt, då åker vi till akuten - tyckte sjukvårdsupplysningen. Väl där sov jag på en hård brits i fyra timmar, stackarna på St Göran hade en dubbelolycka den kvällen och jag kände mig allmänt löjlig. Efter massa tester kom de fram till att jag hade fått ett virus på mitt balanssinne. "Helt ofarligt, men väldigt obehagligt", säger läkaren. Jag tackar jag! Det var det värsta jag varit med om. Nu har det äntligen slutat snurra så våldsamt men jag är yr, helt slut och har ont i hela kroppen... Håller tummarna för att vara på banan i morgon men det kan hålla i sig i allt från två dygn till tre veckor...

Jag fattar inte riktigt vad det är för fel på mig. Jag har perfekta blodvärden, ett skolboksexempel (120/80) på blodtrycket och jag drabbas alltid av konstiga, ofarliga sjukdomar som ingen vet varför jag har fått. Jag är typ aldrig förkyld, aldrig influensa, aldrig magsjuk. Istället får jag balansrubbningar, autoimmuna sjukdomar och annat konstigt. Läkaren tyckte att jag skulle vara glad för att det är helt ofarliga grejer - och det är väl bra. Hellre det än en hjärnblödning liksom. Men why? Underbara sambon har i alla fall passat upp på mig som om jag vore en prinsessa och försökt trycka i mig mat (fy fan, vill aldrig äta igen, så illamående) med jämna mellanrum. Hoppas er helg varit roligare än min, ribban är inte direkt högt satt om man säger så...

2 kommentarer:

  1. Hm... läskigt det där. Du är för ung för att bli sjuk på riktigt, typ. Men en sak jag direkt kom att tänka på är det som kallas kristallsjukan. Igår på dagen hade jag inte hört talas om den, men på Skavlan i SVT igår så var det en norsk tjej (ståuppare typ 30 år gammal) som berättade att hon fått kristallsjukan (men blivit botad). Hon hade fått plötslig yrsel och ja, det låter lite som det du beskriver. Du kan ju kolla lite om kristallsjuka och se om det är något som stämmer in på dig. Skavlan från igår går säkert att se på SVT Play.

    SvaraRadera
  2. Marcus: Jag trodde också det var kristallsjuka men det uteslöt läkaren direkt, då den yrseln är som små attacker som är 30 sekunder långa. Min yrsel var konstant i ett dygn - dessutom drabbar det mest äldre berättade han... Nä, virus på balansnerven var min diagnos!

    SvaraRadera