tisdag 29 oktober 2013

Angel wings och rörlighetsträning

Titta, dagens intervallpass gav mig vingar! Galet kort konditionspass med rodd och löpning, 30 sekunder på och 30 sekunder av. 10 minuter totalt på varje maskin. Kort men svettfest varje gång. Underbart! Eftersom passet var så kort körde jag en kvart med min trigger point-rulle efteråt. Så ont, men så skönt! Dagen efter benpass är det extra viktigt att rulla tycker jag. Angel wingsCrazy interval day with rowing and running
En annan grej som jag håller varmt om hjärtat är rörlighetsträning. Min coach introducerade det för mig förra året när jag började hos honom och det har totalt förändrat min kropp. För mig är rörlighetsträning en förutsättning för att kunna utvecklas tekniskt. Det är extremt vanligt med felbelastningar och att olika muskler kompenserar på olika sätt för att rädda oss när vi sitter mycket och rör oss onaturligt. Kroppen gör detta för att vi ska överleva men i längden är det katastrof för vårt välmående. Otroligt många smärttillstånd, problem med knän, rygg, axlar och nacke beror på en kropp där fel rörelsemönster under lång tid tar ut sin rätt.

Det är bra att vara lite varm när man rörlighetstränar men det är också ett jättebra sätt att värma upp på innan ett pass. Därför brukar jag ro 500 meter eller så och sedan ägna en kvart åt olika rörlighetsövningar. Nedan ser ni en av mina favoriter för bröstryggen. I all rörelseträning är man i just rörelse, det handlar inte om statisk stretch utan man gungar, vickar, töjer successivt för att mjuka upp kroppen och lösa upp spänningar. Utmana kroppen men pressa den inte för hårt. Förutom en rörlig kropp upplever jag att jag får mycket bättre kontakt med rätt muskler under träningen. Och så är det rätt avslappnande och skönt. Om ni är mer intresserade av rörlighetsträning eller specifika övningar kan jag skriva mer om det! Jag tycker verkligen alla borde lägga in det i sin vardag, oavsett om man tränar eller inte...
Rörlighetsträning! Ett måste för att kunna uppnå bra teknik och skapa en kropp som fungerar som den ska. Jag kör 15 minuter fem dagar i veckan, ofta som en del av min uppvärmning. Lägg på lite Foam Roller på det så är du hemmaPå bilden ser ni en av mina f

5 kommentarer:

  1. Hej! Är absolut intresserad av mer tips om rörlighetsträning och övningar jag själv skulle kunna lägga in i min träning, så skriv gärna om det. :)

    Nu när jag ändå skriver (istället för att bara vara en anonym läsare och instagramföljare) vill jag säga att din blogg är en stor inspirationskälla för mig i min träning och för min hälsa. Du har bra värderingar och något som känns som ett sunt synsätt på kropp, mat och träning. Så fortsätt vara lika fantastisk och fortsätt skriva och inspirera oss läsare!

    Vänliga hälsningar, Elin (MissDumle)

    SvaraRadera
  2. Ooh, en fråga till - hur gick det egentligen med ditt projekt carb-up i somras? Tror aldrig du skrev någonting om resultatet...

    Tack för en bra blogg!
    /Elin

    SvaraRadera
  3. Härligt! Ja, skriv och tipsa gärna mer om rörlighetsträning:) Jag behöver lära mig fler övningar;) Tack! Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Ja, det skulle vara bra om du kan skriva mer om rörlighetsträning! Tränar du på Sats förresten? Jag letar efter en träningskompis, har börjat med styrketräning med PT nu, men de dagarna jag ska träna själv har jag svårt att motivera mig.
    Tack för en grym blogg! /Lea

    SvaraRadera
  5. Skriv gärna mer om rörlighetsträning. Jag är stel som ett kylskåp & skuller verkligen behöva köra mer rörlighet.

    SvaraRadera