söndag 20 oktober 2013

Recept: Zucchinihalvor med pestoröra

Okej, så i lördags skulle jag bjuda två bästisar på middag hemma at my place. Lämnade Jönköping strax före 10, gästerna skulle komma vid 20. Jag var hemma vid 15. Så rätt gott om tid men jag var också rätt trött, ville hinna städa lite, handla, duscha, göra mig i ordning och typ hinna varva ner. Lösningen blev ugnsmat rakt genom eftersom jag då kunde göra allt det där andra och fortfarande få ihop något gott att äta.

Slängde ner en eko-högrev i en gryta och eftersom jag hade bråttom orkade jag inte vara helt fancy utan körde på att dränka köttet i rödvinsvinäger (typ 1 dl), chiliketchup (typ 3 dl) och vatten (1 dl). Samt grovhackad vitlök, lök och röd chili. Så gott! Jag skruvade faktiskt upp tempen lite, till 150 grader, eftersom jag ville ha det klart på fyra timmar istället för sex. Funkade fint! Det står faktiskt en till gryta med högrev i ugnen precis nu, jag kunde inte låta bli. Eftersom köttet blir så mört och saftigt funkar det fint att äta kallt eller värma. Att frysa och sedan tina det är också helt fine. Med andra ord, man kan få till mat som räcker länge på en kväll när man ändå sitter hemma och pysslar med annat. Till detta serverade jag sötpotatispommes, guacamole, parmesanchips och zucchinihalvor... Läs vidare...
Hemma i Stockholm och ska bjuda två superstars på middag i kväll. Winning✌️ Rester från gårdagens uuuurtrevliga middag! Pulled beef, sötpotatispommes och zucchinihalvor som @majaslchf postade om i går!  Tack för inspon, de var såå goda! Serverade också parmesanchips och guacamole. Och vin
Resterna som blev lunch i dag. Förr sparade jag aldrig mat men nu äter jag allt! Har nästan gjort det till en sport att inte slänga en enda smula. Alltså allvarligt, finns det någon annan som jublar av glädje när det finns goda rester i kylen som man kan hugga in på så fort hungern slår till?

Provade en nytt recept som jag skrollade förbi på Instagram när jag satt på tåget. @majaslchf (du hittar hennes profil HÄR!) hade gjort zucchinihalvor med pestoröra som såg så jäkla gott ut att jag var tvungen att testa!

Zucchinihalvor med pestoröran
16 halvor

4 zucchini
2 dl creme fraiche
pesto
100 g parmesan
1 kruka basilika
80 g pinjenötter
1/2 dl olivolja

Gör så här: Skölj zucchini och skär en gång på längden och en gång på bredden. Det ska bli fyra lika stora bitar per zucchini. Gröp ur halvorna försiktigt med en matkniv. Spara halva köttet från zucchinin  och hacka i små bitar. Riv parmesan och mortla med pinjenötter och basilika. Häll på olivolja och rör om. Lägg peston i en skål, blanda ner creme fraiche och köttet från zucchinin. Lägg halvorna i en ugnsform och fyll med pestoröran. Peppra. Gratinera i ugn på 200 grader i 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar