onsdag 23 oktober 2013

Nytt max i måndags

Så, i måndags var det dags för ett nytt maxtest. 7 veckor sedan sist tror jag och då testade jag mitt 3 och 5 RM i olika övningar. Du kan läsa om den maxningen HÄR där jag även förklarar lite mer vad en av mina maxningar går ut på.

Jag brukar få reda på minst en vecka innan av min tränare när det är dags för ett maxtest. Denna gången, not so much. Med andra ord, jag fick först panik! Hade bara sovit fem timmar och ätit rätt lite till middag dagen innan. Vet jag att det kommer en maxning ser jag till att sova minst åtta timmar och ladda upp med bra mat dagen innan. Fast paniken byttes snabbt ut mot pepp och pirr, för jag älskar att maxa!

Tidigare har jag ju testat 5RM och 3RM. I måndags blev det 1RM. Kändes väldigt nervöst för det blir ju givetvis riktigt tungt när man bara kör en rep. Som alltid vid en maxning jobbade jag mig upp med vikterna och vilade mycket mellan seten. Först var det 1RM i back squat (ATG) som gällde. Började på 50 kilo och jobbade mig upp till 80 kilo, vilket kändes rätt okej. Vid 85 kilo tog det stopp, jag var så nära två gånger men fastnade båda gångerna mer än halvvägs uppe. Så 80 kilo blev mitt max. Det är alltid trist när man failar sista gången men allvarligt, jag är sjukt nöjd med 80 kilo som 1RM också.

Strikt press kom jag upp i 37,5 kilo. Sedan var det dags för marklyft där jag hade satt som mål att klara 1RM på 100 kilo vid jul. Träningsvikterna ligger mellan 70 och 85 kilo beroende på repsantal och förra veckan körde jag femmor på 85 kilo helt utan problem så jag var extremt taggad på det här testet.

Video där jag klarar en etta på 100 kilo i marklyft! Har inga bälten eller remmar men däremot mixed grip för att få bättre grepp om stången. Kände mig som superwoman!
Den här bruden har precis haft maxningspass och testat sitt 1RM i bland annat knäböj och marklyft! Längtar tills jag kommer hem och kan dela mina framsteg med er!!❤️
Allt som allt var jag extremt stolt över min prestation och längtar efter nästa maxningsomgång som förhoppningsvis kommer i mitten på december!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar