måndag 14 oktober 2013

Long time no see (och en pizza)

Oj, första uppdateringen på två veckor. HEJ! Jag har varit förkyld och eländig, haft besök från fjärran och försökt sno ihop flera stora, svåra jobb. Men, the past is the past. Nu är jag frisk (med nästäppa) och ska senare sticka i väg till boxen och riva av veckans första pass. Winning!

En betydligt bättre måndag än förra vill jag lova då jag vaknade på morgonen av svullen hals och feber. Somnade omedvetet om och vaknade vid 11. Tyckte synd om mig själv, kollade mejlen och somnade omedvetet om IGEN fram till klockan slog 15.30. Vaknade, gav upp tankarna på att göra något vettigt den dagen, låg sedan kvar i sängen i FYRA timmar till och varvade slösurfande på min iPad med powernaps. Helt värdelöst.

En snabb recap på helgen kanske? Började allt med lite barhäng tillsammans med vänner. Drack en drink sedan blev jag sugen på milkshake. Hallå, jag var hungrig...?
Drink? Nä, jag tar en milkshake #hungrig
Avslutade med en glutenfri pizza framför tv:n med snubben bredvid. Mellan början och slutet var det sena nattsnack, brunch på Broms, inredningsshopping, prova ut tyngdlyftarskor och promenader som gällde. En riktigt bra helg!
Pizza night #lowcarb #glutenfree
Första gången jag bakar en pizza som både är snål på kolhydrater men viktigast för mig - glutenfri. Ska jag vara helt ärlig är jag extremt dålig på att baka och har aldrig varit någon som har experimenterat med alla dessa olika sorters nötmjöl på något seriöst sätt.

När jag började mitt rena, glutenfria liv fick jag också väldigt dåliga vibbar av alla bröd, kakor, efterrätter som lagades LCHF-style. Sockerberoende som substituerar socker med sötningsmedel och vete med mandelmjöl? Mja. Sådär tyckte jag, och tycker fortfarande. Sorry! Men då trodde jag också att denna typ av kosthållning var tillfällig för mig, att jag skulle äta "normalt" senare i livet. Nu är min kost sedan länge i stort sätt 100 procent glutenfri och nästan lika mycket sockerfri tycker jag att det kan vara gött att prova lite sådana här recept ibland. Baka en pizza, liksom. Hur gott det än är med kyckling och sötpotatis...

Om ni är nyfikna på pizzabotten hittar ni det HÄR hos Åse och henne 56kilo-blogg. Blev bra, tycker jag!

6 kommentarer:

  1. Prova göra blomkålspizza, den är så sjukt god :)

    http://jimpslchf.blogspot.se/2013/08/lchf-pizza-med-blomkalsbotten.html

    Mvh Daniela

    SvaraRadera
  2. Har sett dit stå och röka utanför Sats. Hur tänker du kring rökning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nice try, jag har aldrig stått utanför något Sats och rökt :)

      Hur jag tänker kring rökning? Det är synd att cigg/alkohol (framförallt tobak) är så närvarande i tonåren vi är som allra mest nyfikna och statusdrivna. Det är såklart ohälsosamt och sorgligt att många fastnar i det. Samtidigt är det många som lider av beroenden och är självdestruktiva på alla möjliga sätt så jag dömer INGEN efter vad de väljer att konsumera eller ägna sig åt. Man vet aldrig som utomstående vad som ligger bakom just det beroendet eller beteendet.

      Generellt tycker jag i dag att det finns någon sjuk hetsjakt på alla människor som inte anses vara perfekta. Det är okej att diskutera samhällsproblem i ett större syfte men att kalla feta/rökare/drogberoende/vardagsalkoholister/whatever för dumma, lata, äckliga, vidriga, idioter… Nja, det är inte okej. Tycker jag. Alla är på sin egen resa och förändras (eller inte) i egen takt, det måste vara okej.

      Radera
    2. Danielle: ditt svar är så klokt... Jag håller med.

      / Marcus

      Radera
    3. Hej!

      OK, var väldigt säker på att det var dig jag såg då jag kände igen din pojkvän från bloggen bredvid, men måste i sådana fall sett fel.

      Därför jag blev väldigt förvånad eftersom du i övrigt förespråkar en väldigt ren livsstil, och jag inte riktigt fick in rökning i bilden kring hur du verkar tänka kring hälsa och ohälsa. Därför jag frågade, av ren nyfikenhet, inte för att jag har något med huruvida du väljer att röka eller inte, tänkte mer ur ett allmänt perspektiv.

      Radera