tisdag 24 juni 2014

Cravings!

Det är lustigt det där med träning och mat. När jag tränar tungt och få repitioner känner jag mig inte sugen på sött alls, jag vill bara äta kött och potatis. Gärna tre portioner för magen är som ett svart hål. Hungrig jämt. När jag tränar mer högintensivt (crossfit-inspirerat, svettiga cirklar, intervaller) då tänker jag bara på godis. Eller nä, kanske inte godis. Men här är mina topp fem hang-ups när det gäller mat just nu. Kan inte tänka mig något godare än...

1. Vit choklad. Alltså hur kan något så gott få finnas?!
2. Marängsviss eller Eton Mess. Det senare en engelsk version med vispgrädde, jordgubbar och maränger. Mm...
3. Kesella blåbär. Inte det värsta kanske men... Missbruk av den lila smörjan kanske inte är en bra idé ändå.
4. Kladdkaka. Gärna de där superkladdiga jag och min kompis E tillbringade hela åttan med att baka. Eller va fasen, det funkar med en Frödinge från kyldisken också!
5. Den där glassen i smaken (trumvirvel) vit choklad från Sosta på Sveavägen. Dör.

Ja, det verkar rätt logiskt ändå. Mycket kondis = kroppen vill ha snabb energi. Tungt och jävligt = kroppen behöver ordentligt med kvalitetsbränsle så att det orkar laga och fixa.  Lösningen just nu för att bota akuta sockerbegär? Fruktsallad på jordgubbar, blåbär och banan plus en stor kaffe spetsad med grädde. Funkar rätt bra det också.
IMG_8474
Ingen marängsviss men...

2 kommentarer:

  1. Jag är precis som du. När jag har kört ett tufft konditionspass, då vill jag gärna ha en godispåse eller en glassbytta eller en fika när jag kommer hem. Oftast så låter jag det stanna där. För jag vet ju att det funkar lika bra att fylla på med frukt, en macka eller lite fil. Men ändå. Det slår liksom aldrig fel. Lustigt hur kroppen funkar. Men den vill väl ha snabb energi efter ett tufft pulspass kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag definitivt! Jag tycker det är så intressant hur hjärnan och kroppen fungerar, den är mycket smart :)

      Radera