fredag 6 juni 2014

Never underestimate the WOD

Tre dagar i veckan vilar jag från gymmet. Onsdag, lördag, söndag. Det är perfekt för mig och den typ av träning jag sysslar med. En vila mitt i veckan och en långvila till helgen då jag ändå vill prioritera allt det där jag inte hinner med i vardagen. Jag följer det här schemat religiöst vecka ut och vecka in.

Men så igår, onsdag, hade jag suttit på en kontorsstol hela dagen och knapprat, kände mig rätt oskön i kroppen. Ni vet, lite stel och rastlös. Kände inte för en långpromenad helt solo. Övervägde en lätt joggrunda i en halv sekund (sedan kom jag på vem jag var och bara: skjut mig). Kollade av en slump in kvällens pass i boxen. Ingen tung styrka på schemat, såg rätt lätt ut. "Skönt med lite aktiv vila" tänkte jag. Rookie mistake! En av de första grejerna man lär sig när man börjar nosa på Crossfit är just det: never underestimate the WOD. Hur kunde jag vara så naiv...?

Onsdagens aktiva vila//svettfest och maxpuls:
15 min Every Minute On the Minute
A1. 5 Hang Snatch (pausa 2 sek i bottenläge, 20-40 kg)
A2. AMRAP unbroken double unders (hoppa hela minuten)
A3. 7 Parallette shoot-throughs. Video HÄR. Här funkar säkert en vanlig planka också, i typ 40-50 sekunder, om du hellre vill.

15 min Every Minute On the Minute
B1. Sidoplanka :25 sek höger :25 sekunder vänster
B2. 5/5 Step-ups på låda (8 kg i varje hand, 12 kg för killar)
B3. 160 m rodd, 200 m för killar

Varje minut påbörjar du alltså nästa steg i passet. Första minuten kör du A1. Blir du klar före minuten är slut vilar du resten av tiden. Andra minuten kör du A2. Och så vidare i totalt 15 minuter. Mellan första och andra cirkeln kan du låta pulsen gå ner genom att vila mellan fem och tio minuter. Och ja, hopprepsminuter är längre än vanliga minuter. 
Fredagsblomma på en torsdagPlus veggolunch från Matdistriktet
Efter den oväntade käftsmällen återupptog jag min vanliga programmering idag. En lättare vecka nu eftersom jag påbörjar en ny cykel på måndag så det gör inget att det blir fem träningsdagar på raken. Lite teknikträning i rycken, lätta backsquats, RDL och det vanliga prehabtjafset med fotledsrörlighet, bålövningar, stabiliseringsövningar för skuldrorna och dynamisk sätesstretch. Prehabbar nästan lika mycket som jag tränar nuförtiden. Känns nördigt men vettigt :)

Dagens bästa: Fredagsblomma på en torsdag och veggolunch från Matdistriktet. Loves!
Dagens sämsta: Kan man packa upp sommargarderoben än eller? Jag menar, det är ju bara juni...

Trevlig långhelg peeps! Och missa inte fredagens foodie-post. Det blir något enkelt men göttigt. Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar