onsdag 28 oktober 2009

ANSWERS

Hittade några frågor i kommentarerna. Här kommer svar på tal.

Om jobb, kommentar till inlägget REDREDWINE:
Kan inte du berätta om hur dina jobbdagar ser ut? Jobbar du heltid? Vilka tider? Frilansar du något?
Mina dagar ser alltid olika ut. I dag var jag till exempel ute på två intervjuer, och i morgon ska jag bara sitta på redaktionen och skriva ut tre jobb. Eftersom jag är redaktör och därmed planerar mitt eget arbete har jag bra koll och vet vad jag ska göra när jag kommer till jobbet på morgonen. Skiljer sig en del från att vara nyhetsreporter, då man inte har mycket aning om vad som kommer hända nästföljande dag. Mitt nuvarande jobb är både administrativt och rent journalistiskt. Jag planerar två sidor om dagen, sammanlagt 12 sidor i veckan. Tonvikten ligger på personporträtt och då planerar jag vilka människor som ska porträtteras, bokar intervjuer, lägger ut jobb på andra reportrar och gör personporträtt själv. Jag korrläser sidorna innan de går till tryck och tänker ständigt på helheten. Att blanda ämnen, och se till att ha mångfald i ålder och etnicitet. Jag jobbar heltid, dagtid, och frilansar inte alls just nu.

Pratar ni redan om barn? Blir det några snart då eller?
Visst pratar vi om barn. Lika mycket som vi pratar karriär, framtida boende eller annat som hör framtiden till. Vi planerar inte barn på många år. Men vi har varit tillsammans i snart fem år, sambos i tre år och planerar vår framtid tillsammans. Skulle vi inte ha pratat framtid efter ett fem år långt förhållande vet jag inte riktigt varför vi skulle vara tillsammans överhuvudtaget. Att vara tillsammans med någon som man vet att det såsmåningom kommer ta slut med känns som slöseri med tid, känslor och engagemang.

Vad föreläste du om?
Jag och Rookies nuvarande redaktör, tjejen som efterträdde mig, var på min gamla gymnasieskola och hade två föreläsningar om journalistik och hur det är att vara ung i branschen. Vi hade några övningar med eleverna men pratade även om jobbet på en redaktion, nyhetsvärdering, hur man skriver reportage, journalistutbildning, arbetsmarknad, etiska regler och hur man hanterar olika situationer man kan hamna i som journalist och reporter. Det var riktigt kul, fast oväntat utmattande att stå och prata två timmar i sträck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar