torsdag 8 oktober 2009

STUDYGIRL!

Ska du plugga mer sen eller? Vet ni hur ofta jag får den frågan? Trots att jag har jobbat i olika former med journalistik, som annars anses vara ett så kallat riktigt yrke, sedan jag var 18 år och trots att jag faktiskt gått en riktig journalistutbildning får jag ändå ständigt frågan vad jag ska plugga härnäst. Jag brukar möta frågan med en tröttsam blick och informera om att jag faktiskt inte planerat gå ännu en utbildning. Att vara 21 år och påbörja vad jag hoppas blir en lång och givande karriär är helt enkelt inte okej i Sverige där alla ska leva efter den bestämda mallen. Hade jag varit 28 år lovar jag att denna fråga aldrig hade ställts. För då är man ju färdig (färdig är förövrigt ett ord jag föraktar. Färdig med vad? Livet? För nej, trots x antal högskolepoäng är man inte färdig efter sin examen. Det är då det roliga, och riktigt utmanande, börjar). Det är inte okej att vara målmedveten och driven vid den här åldern för enligt den fina ålderstrappan ska jag nu egentligen bo i en studentlägenhet, äta snabbmakaroner och vägra bli vuxen. Att jag istället faktiskt har ett jobb med kollegor upp till pensionsåldern är inget som betyder något för mitt personnummer är ännu inte politiskt korrekt.

De flesta gör inte som jag, eller min sambo heller för den delen. De flesta hamnar inte situationer med yrkespersoner som uppmuntrar och lyfter dem in i en potentiell karriär. Som vågar tro på dem trots kanske bristande erfarenhet eller ung ålder. Det är jävligt svårt att slå sig in på arbetsmarknaden utan utbildning på CV:t. Att man sedan inte har jobbat en dag i sitt liv bryr sig ingen om. Men det blir skönt om sex, sju år sådär när jag slipper utbildningsfrågan för gott. För vem frågar en arbetande 30-åring om de inte ska "plugga vidare"? Just det.

3 kommentarer:

  1. Men vad är det du ska plugga härnäst då? Det svarade du ju aldrig på.

    SvaraRadera
  2. Lotta: Du är humortjejen, du.

    SvaraRadera
  3. fast det där var väl ändå lite roligt..?

    SvaraRadera