tisdag 4 december 2012

Knådad och utvärderad

Precis hemma från ett besök hos en ny idrottsmassör/naprapat som jag ÄLSKADE där jag blev undersökt och knådad. Slutsatsen är att mitt ont beror på tajta och irriterade muskler och INTE på grund av några dåliga vibbar från ryggrad och diskar. Jag har själv trott att detta är muskulärt och inget annat, men skönt att få det bekräftat.

Nu har jag bokat in några knådningar till och med en träningsplan som involverar bålövningar, rotationsövningar för bröstryggen och yoga ska detta vara borta om max två veckor. Jag får först börja lyfta igen när smärtan är helt borta i vardagen men det känns helt okej eftersom jag nu har en plan på hur jag ska aktivera mig tills det händer. Det är väntandet som ta kål på mig, nu när jag vet att jag ska hänge mig åt yogan känns det bättre.

Teorin är att jag körde i gång för hårt efter att ha rest och sovit dåligt på en soffa men i övrigt handlar det hela om att för mycket rörlighet tas ut i ländryggen när bröstryggen är stel. Klassiskt för kontorsarbetande. Det är inte kul att ha ont men jag lär mig mer och mer om hur kroppen fungerar och hur allt hänger ihop, det är väldigt intressant och framförallt viktigt. Alltså, inte skadad bara lite trötta och tjuriga muskler... Inget att lipa över.

This girl is not knocked down!

4 kommentarer:

  1. tack för en bra blogg!:) Kan du tipsa om var du gick och vad naprapaten heter? Har nämligen precis samma problem som dig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kroppscompaniet vid Odenplan. Bra priser med!

      Radera
  2. MEN! jag har också haft problem med min ländrygg, som fan (och jag har inte tagit tag i det)! jag tror också det är muskulärt och inget annat med ryggraden elle rliknanade... nu blev jag motiverad att faktiskt gå och undersöka detta, för om det är så "enkelt" att lösa det, då vill jag också ha sådana övningar?

    tror det var ödet att jag skulle läsa detta inlägg och gå och kolla upp min egna ländrygg! tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var övningar för att öka rörligheten i bröstryggen. Hon trodde smärtan skulle försvinna snabbt men sedan måste man såklart jobba med rörligheten för att det inte ska komma tillbaka! Kändes i alla fall bra att få lite fakta kring hur det hela funkar!

      Radera