tisdag 13 augusti 2013

Clean eating och mitt skafferi

Jag vet att ni är många där ute som kanske är sugna på att köra ett ryck och rensa upp i er kostrutin inför hösten. Så, vad ska man handla hem? Planering är viktigt och det är ännu viktigare att vara förberedd med bra mat så att man inte står i affären, svinhungrig. Vips så har man med sig en massa skit hem - så är det ju.

Ett klassiskt knep som ofta upprepas är ju: Ha inget skräp hemma. Inga kakor i skåpen, inga glassar i kylen. Och visst, det funkar ju om man bor ensam eller råkar vara sambo med en person som har exakt samma värderingar som en själv när det kommer till kost. Nu är det ju inte alltid så och jag vet själv att det GÅR att hålla en bra, hälsosam kostrutin även med skräpmat närvarande på hemmaplan. När jag började med LCHF för snart tre år sedan hade min kille en ganska kass kosthållning och åt ofta chips, snabbmat och godis i min närhet. Det gick bra ändå. För att jag hade bestämt mig. Bor du själv finns det däremot ingen anledning att ha sådant omkring dig, det bara försvårar allt.

I dag ser det lite annorlunda ut. Min kille äter också en ren, hyfsat sockerfri och glutenfri kost fast high-carb. Därför har vi (också) en del havre, ris och risnudlar i vårt skafferi.
upload
Så, vad har jag alltid hemma?

- Kokosolja. Perfekt att steka i eller till smoothies.
- Nötsmör. I perioder ska erkännas, ibland kan det bli lite mycket av det goda...
- Rostade kokosskivor. Bästa torrvaran som håller en evighet. Bra frukosttopping eller som mellanmål.
- Nötter. Även här, in moderation.
- Tonfisk. Jag äter inte tonfisk jätteofta ska erkännas, men det finns alltid där som nödlösning.
- Ekologiskt kaffe. Min bästa och enda PWO.
- Ekologiskt te. Botar sötsug. Nuff said.
- Kryddor. Ju fler desto bättre! Håller en evighet och gör allt roligare. Mycket chili- och pepparblandningar men också kardemumma, kanel, kakao och äkta vaniljpulver såklart.
- Nötmjöl. I fall man skulle få för sig att göra en pannkaka eller så. Mandel och hasselnöt är mina favoriter.
- Ekologiska ägg. Hallå, bästa basvaran?! Med ägg i kylen har man alltid en måltid.
- Grönsaker. Selleri, tomat, vitkål, broccoli, morötter, blomkål... Ja, något av det har jag alltid hemma. Helst svenskt.
- Rotfrukter. Sötpotatis, finns det något godare?
- Fryst frukt. Bär eller mango, bra för smoothies. Fryst mango är dessutom ett gott mellanmål som dödar sötsug.
- Kokosmjölk. Står i kylen, substituerar grädde och créme fraîche.
- Avokado. Bästa fettkällan (efter kokos) till vilken måltid som helst.
- Majo eller aioli. Hemmagjord eller en ekologisk, tillsatsfri variant från affären. Igen, i lagom mängd.

BONUS: Mörk choklad, frukt- och nötbars eller färdig nötmix på påse. Bra om man ska på bio eller har akut bråttom någonstans och bara måste ha ett mellanmål.

Nu vill jag veta - vad har ni alltid i era skåp?

3 kommentarer:

  1. Jag har alltid massa kryddor, ägg, kokosmjölk, kokosfett, nötsmör, olika sorters nötter och frön, blomkålsmos i frysen och frysta bär hemma. Ofta har jag också mörk choklad för de dagar då jag vill ha något extra :) Sen har jag nästan alltid lax i min frys!

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid en burk med kokosfett. Perfekt att röra ner i morgonkaffet för att få bra energi. Dessutom kanon att steka i.

    SvaraRadera
  3. Våra baslistor är rätt lika. Jag dricker dock kaffe dagligen (kan inte tänka mig en morgon utan det), så kaffe + ägg skulle jag säga att jag aldrig står utan.

    /Carro

    SvaraRadera