måndag 19 augusti 2013

Stelt säte?

Får du ont i ryggen i bland eller inte får rätt kontakt med rumpan i knäböjen? Det kan vara tajta sätesmuskler som dummar sig. Så var det i alla fall för mig när jag hade strul med min ländrygg i vintras. Nu är jag extremt noga med att stretcha och jobba med rörligheten, framförallt när det gäller sätet. Värst är det för mig på vänstra sidan, där kan det verkligen tajta till sig som sjutton om jag slarvar med min prehab.

Den bästa stretchen att börja med (den som räddade mig!) gör du med hjälp av en vanlig gymbänk. Sätt bänken så att den har en liten lutning och lägg upp ena benet böjt (ungefär som på bilden nedan). Håll ryggen rak och tryck dig försiktigt framåt och sedan tillbaka i 60-90 sekunder. Du ska känna det på sidan av rumpan. Det kan göra riktigt ont, ta det då lite försiktigt. Det ska vara utmanande men inte till den nivån att du skriker av smärta!
Säg hej till den nya brutala stretchen som min PT tvingar mig göra varje pass. Aj aj. Fick bli ett sent akutpass då morgondagen visar sig bli kaos. Inga ursäkter!
När bänken inte tar längre kan man avancera till den här hardcore-versionen istället. Herregud säger jag bara, det känns en hel del....!

2 kommentarer:

  1. Det ska jag absolut prova då jag också är stel just i sätet. Lite prehab innan dagens pass alltså :) Låter bra! Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så himla viktigt ändå. Att man inte fattade det tidigare!

      Radera