måndag 26 augusti 2013

Maxat!

Jag har haft ett par riktigt bra träningsdagar de senaste veckorna. Även om jag alltid ligger i med träningen har det hänt något den senaste tiden. Jag har bättre självförtroende, jag pushar mig själv hårdare och jag GER mycket mer på mina träningspass. Det är underbart! Framförallt när det gäller självförtroendebiten. Det gäller att trotsa när hjärnan viskar det kommer inte gå... JO! Det går visst!Deadlift day. My favourite day!
Något jag har kört mycket på egen hand det senaste är marklyft, en forna hatövning som jag numera älskar. Ett år har jag nu tränat med Crossfit-PT:n och det har krävts mycket slipande på teknik innan jag har fått köra dessa basövningar själv med tyngre vikter. Nu börjar träningen bli rolig på en helt ny nivå, tekniken sitter i kroppen och det är dags att lassa på...! Proud of my legs today! Testmåndag hos min PT, 3 RM i backsquats (ATG) blev 70 kg, 3 RM i marklyft blev 85 kg... Firar med en juice
Så i dag var det dags för test, något vi gör med jämna mellanrum. Vi skulle testa min 5 RM i knäböjen (stången bak, rumpan ner i marken aka ass to grass) och min 3 RM i marklyft. RM står alltså för repetition max och innebär alltså att man testar hur tungt man kan klara av på ett förbestämt antal repetitioner. Man använder oftast detta för att kolla sin 1 RM (en repetition max) men det kräver väldigt mycket av den som utför övningen och jag är inte redo att testa min 1 RM i dessa övningar än. Om läget är så kan man istället kolla sin 10 RM, 5 RM, 3 RM... Ni fattar.

Självklart innebär ett sådant här test mycket uppvärmning, vila mellan seten och att man bygger upp vikten från set till set. Det är inte som att man går in i gymmet, grabbar en stång med en massa vikt och kör sina fem maxreps direkt...! Jag skulle också rekommendera att man har någon kunnig med sig när man utför ett sådant test. Syftet med testet är att mäta sin utveckling och att ha någonting att gå på när man planerar övrig träning.

Vi började med knäböjen där jag skulle testa mitt max på fem repetitioner. Började med 40 kilo första setet, 50 kilo andra setet. Så lätt! Jag bara flög upp från botten och det kändes helt otroligt! Vid 60 kilo kändes stången rejält tung på skuldrorna men det gick ändå bra, första tre repsen kändes lätta medan segheten kom de sista två. Fjärde setet blev sista och eftersom 60 kilo såg så (och var rätt) lätt ut lassade vi på 10 kilo till. Att lyfta ut 70 kilo var något nytt alltså... Det var tungt! Tror jag blev lite rädd i det där ögonblicket för att de där 70 pannorna verkligen pressade sig ner mot min rygg. De första tre repsen gick bra, segt som sjutton och jag var också lite för långsam ner, rädsla gissar jag. På fjärde repen tappade jag kraft och började tveka vilket innebar att jag satt där nere mer rumpan i marken balanserandes denna jävliga vikt. Fick hjälp upp och så blev 70 kilo min 3 RM, 60 kilo min 5 RM. Känner mig nöjd med det men VET fasen att jag hade kunnat klara fem reps på 70....! Eller i alla fall en femma på 65. Grrrr.

Sedan efter mycket vila var det dags för marklyft. Mitt personbästa där var en etta på 73 kilo för ett tag sedan som jag tog mest för att kolla om det gick. I dag kollade vi 3 RM och började på 50 kilo. Vi körde fem set totalt och sista landade på 85 kilo som jag klarade med bra teknik (YES!) fastän det kändes riktigt tungt, särskilt sista lyftet. Jag blev riktigt stolt över resultatet, marklyft är något jag tragglat med länge. Hade riktigt svårt med det tekniska i början, sedan fick jag problem med ryggen/sätet i december 2012 till mars 2013 och under den perioden tränade jag inga marklyft alls för att sedan börja lätt, lätt i våras. I dag var alltså en seger!

Så, slutbabblat om detta...!
I nya numret av Expressens LCHF-bilaga testar jag choklad och skriver om hur du lindrar värk med lågkolhydratskost. Löp och köp!
Läser ni förresten Expressens LCHF-bilaga? Jag skriver en del för den och i numret som är ute nu har jag testat mörk choklad, skrivit om hur man äter LCHF med en tajt budget och hur man lindrar värk med lågkolhydratskost. Tips!

3 kommentarer:

  1. Kul att höra hur det gick idag! Bra jobbat- verkligen:) Åh så sugen jag blev att prova köra med en crossfit-pt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Att skaffa en Crossfit-PT kan vara den bästa idéen ever ;) Om du ska, gå till någon på Crossfit Nordic!

      Radera
    2. Åh tack för tipset!:) Kanske får bli en höst-present till mig själv;)

      Radera