tisdag 13 augusti 2013

Dagens nära döden-upplevelse

Så, som ni kanske läste i ett tidigare inlägg är tisdagar numera konditionsdagar. Det kommer bli intervaller och AMRAP som står för as many rounds as possible, med andra ord kör man sina övningar efter varandra utan vila en bestämd tid. Ofta 10-15 minuter. Man sänker också vikterna rejält och ökar antalet repitioner. Tanken är att det ska vara flåsigt, men du ska såklart klara dina 10 minuter utan att kollapsa mitt i. Man måste alltså hitta rätt växel, vilket är svårt i början. Det vanligaste felet är nog att man kör alldeles för hårt i början och vill lägga sig ner och dö redan efter tredje minuten...
upload
Innan passet, astaggad! Efter passet... Not so much.

Här ser ni alltså dagens AMRAP, två stycken olika på 10 minuter och lika mycket vila mellan de två olika varianterna. Viktigt är att inte börja slarva med tekniken! Blir du alldeles för trött beror det antagligen på att du använder för tunga vikter. Som här, jag kör KB-svingar med 16 kilo i en AMRAP. Ska jag bara köra 10 reps i tre set blir det snarare 26 kilo. Med andra ord - SÄNK VIKTEN! Rejält! Armhävningarna (på tå och med bröstet ner i marken) klarar jag inte sex på raken när jag är inne på minut sju. Då får man dela upp dem 2-2-2 och skaka loss mellan. Klarar du inte armhävningar på tå och ända ner använd dig av en bänk eller låda - det är det bästa sättet att till slut lära sig göra dem helt själv! Anteckna sedan vad du hann med på tio minuter och spara så du kan se dina förbättringar i framtiden...
Nu: Vill kräkas
Hur gick det då? Jo, mitt ansiktsuttryck här säger väl allt! Jag ville kräkas, lägga mig ner och dö. Nä, men fy fan vad jobbigt det var. Jag är så extremt ovan vid sådan här träning just nu då jag inte har kört ren flåsträning på lääääänge. Vem var det som sade att kondition var en färskvara? Du hade rätt. Resultatet av första cirkeln blev 4 varv + 4 push ups. Andra cirkeln hann jag 2 varv + 500 m rodd och 6 double unders. Var det bra? Jag vet inte och jag bryr mig inte, eftersom jag svettades som en gris och fick blodsmak i munnen kunde jag knappast gjort bättre i från mig i alla fall...!
upload
Kände att jag mer än någonsin var värd någon form av belöning så det fick bli en Holy Water (kokosvatten, äpple, ingefära) och någon form av rå kakao-boll. Både plus och minus med att träna på Spåris när det ligger en juicebar i samma lokal... Dumma är de inte!

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Hojta till om du vill ha sällskap på din PW/jobb eller liknande på morgonen. Eller senare för den delen med;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle ju såklart stå PW/jogg och inte jobb;)

      Radera
    2. Haha, tack :) Jag är ju inte en morgonmänniska överhuvudtaget så vi får se hur det går...!

      Radera