torsdag 27 februari 2014

Hur går det med träningen?

Jo, tackar som frågar! Nu har snart 11 veckor passerat sedan min titthålsoperation (woha!) och jag började träna igen för fem veckor sedan. Det har varit rätt dåligt med rapportering för det enda jag har sysslat med är typ komma tillbaka-träning. Inte jättekul att skriva om, helt enkelt. Det har ju varit en hel del bålaktivering som jag har skrivit om tidigare: Pausade squats med låg vikt, sidoplankor, baby back, deadbug... Ja, en hel hög övningar för att verkligen få tillbaka kontakten med bålen. Och trots att jag fortfarande känner mig lite svajig ibland har det blivit rejält bättre de senaste veckorna. Det går ju bara att jämföra med sig själv och jag känner mig ganska impad över min kropp, de senaste två veckorna har jag haft sidoplanka på ett ben och en arm i mitt program och jag KAN göra det, med tanke på omständigheterna känns det rätt otroligt. Dessutom är jag lite glad över att få tillfälle att verkligen öva på att hitta det där kontakten, hur känns det? Hur länge kan jag andas genom det och fortfarande hålla spänning? Hur känns det när jag börjar tappa kontakten? Det är ganska coolt faktiskt.

En annan grej jag är rätt nöjd med är att jag inte har haft något problem med att ha vikt över huvudet. Moment som också kräver bra bålstabilitet. I måndags tog jag personbästa i ryck på 33 kilo. Första gången vi provade att öka i den övningen och nu kan vi nog snart börja lägga på. Äntligen!Box-peppen
Här kanske någon trodde att jag hade lämnat i kvar gym-selfien i tryggt förvar hos 2013 men nähä. Så var det inte alls!

Förra veckan började jag med marklyft igen på blygsamma 40 kilo och det måste sett helt idiotiskt ut för det var ungefär lika lätt som att plocka upp en plastfotboll från marken. Eventuell publik måste verkligen undrat vad jag höll på med. Men tanken var bara att känna in rörelsen, inte gå för tungt. Provar att lägga på en tia denna vecka.
Har sjuk träningsvärk i nedre magmusklerna idag vilket betyder... Drumroll... Att de är aktiva!Jobbar på med baby back, dead bug och pausade squats för core, för tre veckor sedan fick jag ingen kontakt alls och kunde inte hålla bålspänning i botten på min upload
Pausade frontböj. 3 sekunder ner och 5 sekunder i botten. Killer! Kör låg vikt men känner position och bålspänning. Bredvid en bra rörlighetsövning som jag lärde mig nyligen och använder i min uppvärmning någon gång i veckan. Börja med ett vanligt brett grepp och jobba dig inåt.

Och på tal om bålövningar lade min PT in en grym sådan i mitt program, stir the pot. Han berättade också om Stuart McGill, professor och expert på ryggraden som jobbar med hur vi kan lindra och förebygga ryggproblem med rätt träning. HÄR hittar ni några av hans bålövningar. HÄR hittar ni en annan intressant video med samma snubbe, låter rätt vettigt va?
I'm so over sit-ups, they suckMin bålträning är just nu prio ettoch borde kanske alltid vara, stark bål = lyckligt liv typNytt i programmet: sidoplankor på ett ben/en arm, stir the pot (bilden) och baby back med boll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar