onsdag 26 februari 2014

Quinoagröt med mandelsmör

Två veckor sedan, någon gång där en vardagseftermiddag, blev jag trött på skärmen och tog en snabb promenad till närmsta hälsokost. Jag säger närmsta för jag har faktiskt fyra stycken hälsokostbutiker bara några minuters promenad från porten vilket ju faktiskt känns... Rätt överdrivet. Men lyxigt och kul. Tänker på hur mycket jag börjar ta för givet här i större staden där det känns helt normalt att köpa eko-kött klockan 22.59 (Ica, en och en halv minut bort) eller en bit choklad när som helst (dygnet runt öppen 7-eleven två minuter bort). I närheten (om man räknar sex minuters promenad eller mindre) har vi SJU större matbutiker. Nio om man lägger på en någon extra promenadminut. Det är ju helt sjukt egentligen...

Okej. Stopp. Varför kan jag inte bara knappra ner det jag tänkte skriva? Måste jag dra någon lite längre tanke varje gång?! Tydligen. I alla fall. Hälsokost. Köpte saker. Bar hem. Fotade, lade upp på Instagram. Kolla:One sneaky trip to the health food store...
Dr. Bronner hade jag ju hört så himla mycket gott om. Ska vara naturligt och ekologiskt och sedan är ju det yttre rätt snyggt men... Nä alltså. Gillade inte. Och min hud gillade INTE! Brukar inte vara så känslig (lite kanske) men det där duschtvålen med mandel var inte poppis. Hej då pengar! Coconut Creamed blev det också, ett litet block med kokos kan alltid vara bra att ha. Och så fyndade jag en påse ekologiska quinoaflingor för en tia. Win!
Quinoagröt med mandelsmör, hallon och kakaonibs
Så frukosten dagen efter detta äventyr var ju en självklarhet. Slängde ner en näve quinoaflingor i en skål med kokosmjölk och en klick mandelsmör. Rörde om och lät stå i kyl över natten. På med hallon och kakaonibs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar