lördag 11 januari 2014

Att räkna makronutrienter

Nu när jag ligger lite lågt med träningen (i alla fall den intensiva) känns kosten om möjligt ännu viktigare. Inte nödvändigtvis för vikten utan snarare för välmåendet och framförallt för att jag, nu när jag inte belastar musklerna som jag brukar, vill göra allt för att jag ska tappa så lite massa som möjligt. Självklart gör ju sex veckors vila sitt, men jag inte tror att särskilt mycket styrka kommer försvinna faktiskt.

Under min hälsokarriär (haha! Vad ska man kalla det?) har jag provat en hel del olika metoder. Jag började med att räkna kolhydrater (när jag åt strikt LCHF 2011) för att i slutet av mitt viktprojekt räkna kalorier för att slippa platåer. Efter det har jag gått upp lite i vikt, ner lite i vikt men mest stått still. Och sedan vintern 2011/2012 lämnat maskinparken och helt förälskat mig i fria vikter. Styrkelyft, olympiska lyft och pulsbaserad styrketräning har varit mitt mer seriösa fokus i över ett år nu. Jag har blivit mycket starkare och också byggt en hel del massa, min kropp ser helt annorlunda ut i dag än vad den gjorde i januari 2012.

Så, för att sysselsätta min hjärna och bli lite lättare på köpet har jag sedan några dagar tillbaka räknat makronutrienter. Makros är fett, protein och kolhydrater. Mikros är allt det andra: vitaminer, mineraler, antioxidanter... Jag väljer att räkna makronutrienter just för att det är så mycket mer intressant än att räkna kalorier. Framförallt för att ett visst kaloriintag inte automatiskt betyder smal, fit eller hälsosam. Ett visst kaloriintag kan också innebära trött, sjuk och muskelnedbrytning. Den gamla dängan en kalori är en kalori är liksom inte riktigt sann, kroppen är betydligt mer komplicerad (och otrolig!) än så. Eftersom 1 g protein eller 1 g kolhydrater räknas lite grovt innehålla 4 kcal medan 1 g fett räknas innehålla 9 kcal kan man ju ändå se att det blir ett dagligt intag som underhålls. Men vad som ryms där i är så mycket viktigare! Tycker jag.
New Year, New MacrosLet's do this
Mina makros denna månad...

Så med hjälp av någon kalkyl som jag hittade på en sajt om Leangains ska jag nu prova detta i minst tre månader med en koll/omfördelning var fjärde vecka. Ska bli spännande! Och skönt med lite struktur. Med vänlig hälsning, Hon som har käkat nog med RawBites och smoothies från Juiceverket för ett tag framöver.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad spännande med nytt upplägg! :D Försöker själv att räkna ut mitt dagliga behov. På sajten skriver författaren till artikeln att 40-65 g fett per dag är lagom för en man, hur tänkte du när du fick fram dina värden för just fett? Är så nyfiken på hur du tänkte :) Tack för en gryyym blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är rätt carb-happy! Jag valde att först bestämma hur många gram protein jag vill få i mig, sedan hur många gram kolhydrater jag ville äta. Det som blev över i kalorier eller vad man ska säga blev fett. Jag har för mig att författaren styr protein och fett, sedan blir allt som är över kolhydrater. Men jag mår bättre med mindre kolhydrater så jag valde att styra dem först!

      Radera