måndag 13 januari 2014

Marklyft: Den bästa övningen som finns (om du gör den rätt)

Squats i all ära men vill du bygga en grym baksida (butt and hamstrings) skulle jag säga att inget slår tunga marklyft. Marklyft måste vara en av (om inte den) absolut bästa övningarna som finns. Tyvärr gör många den helt fel. Antingen har man missförstått övningen eller så kör man för tungt för att tekniken ska hålla = Not a good idea. Fel teknik med för tung vikt kan tyvärr skapa många problem och skador, varför många dissar marklyft helt och menar att den pajar ryggar på löpande band. Nej. Den som har pajat ryggen med ett marklyft har lyft fel. Gjord rätt är det faktiskt en väldigt säker övning!

Problemet är att många ser marklyftet som ett drag. Man ska draaaaa upp den där vikten från marken. Med det tänket är det direkt ländryggen som får lida och ta allt. Varför ska du dra med ryggen när du har starka ben? Precis som snubben i videon säger nedan the deadlift should be a pushing exercise not a pulling exercise. Mer tryck än dra, dina ben ska lyfta stången inte ryggen.

Jag gissar väl ändå rätt när jag säger att många är rädda för marklyft? Jag har själv varit det. När jag provade marklyft första gångerna tyckte jag att det var hemskt. Jag fattade ingenting, fick ingen kontakt, blev rädd... Allt kändes så fel. Rörelsen kändes helt onaturlig och det stressade mig. Sedan träffade jag PT-Nils och vi började om från början. Han lärde mig hur en bra startposition ser ut, att spänna latsen i lyftet och framför allt att trycka med benen. På ett halvår gick jag från 40-kilos lyft som kändes obehagliga och fel till 100-kilos lyft som kändes lätta, starka och helt naturliga. Nu är marklyft min favoritövning av basövningarna.

Är du intresserad av att förbättra ditt marklyft, lägg sju minuter på den här videon.

Eftersom vi alla vill ha friska kroppar utan skador som kan träna länge, länge (visst?) - prova att sänka vikterna. Slipa på tekniken. Gärna tillsammans med någon som kan mer än dig och som kan se dina brister och hjälpa dig bli bättre. Eller filma dig själv. Bra teknik är viktigare än alla personbästan i världen! Något jag tror att vi alla måste påminna oss själva om då och då...

Har ni med marklyft med i ert program? Vad tycker du, är det svårt eller läskigt? Eller älskar du det?

14 kommentarer:

  1. Älskar att marklyfta :) jag hade som mål att ta 100 kg innan nyår men det gick f-n inte! Har klarat 95 kg två gånger nu och det har känts bra. Tror jag har en mental spärr på 100 kg bara! Men jag kämpar vidare, nytt försök på onsdag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött! Ja, det blir lätt mycket hype i hjärnan över det där tresiffriga :) Prova att bli lite förbannad så ska det nog gå ;)

      Radera
    2. Update! I morse, 07:05 onsdagen den 15 januari satte jag 100:an! Jag var inte förbannad haha men jag visualiserade hela tiden att jag gjorde det och plötsligt händer det :)
      / Anne-Lie

      Radera
    3. UNDERBART! Sådan sjukt skön känsla! Power! Grattis :D

      Radera
  2. Riktig bra video. Denna kommer jag givet kika på igen innan nästa pass då det är dags att marklyfta. Älskar övningen, men har lite svårt att få till tekniken. Men nu känner jag att jag fick lite att tänka på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var den? Blev helt lyrisk när jag hittade den, det är inte ofta man förklarar just den övningen på ett bra sätt tycker jag. Eller alla böcker där man bara visar start- och slutposition - värdelöst!

      Radera
  3. jag älskar älskar älskar marklyft!!
    jag föreslår den som varannan övning när träningspass ska planeras, haha!
    en gång i tiden när jag gick på pump (skivstångspass) så ogillade jag den för jag tyckte bara den gjorde ont., när jag lämnade "styrke"-gruppträningen och började tassa runt bland de tunga vikterna fick jag till tekniken (efter idelt youtubeande) och nu är årets mål att ta 100 kg. känns riktigt rimligt och jag ska dansa av glädje när jag får till det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kommer klara 100 i år! Självklart! Heja heja!

      Radera
  4. Jag lade till marklyft till min träning i slutet av hösten, men en variant med kablar/rep istället för stång då instruktören i mitt gym tyckte att det var lättare att arbeta in en bra teknik utan en stång som kom ivägen för knäna titt som tätt. Annars är principen den samma. Har än så länge dock bara nött och åter nött på tekniken, men snart är det dags att lassa på lite mer :)

    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Har aldrig provat men det bevisar än en gång att det finns tusen sätt att göra samma övning på - så bra att man kan hitta något som funkar för en!

      Radera
  5. Jag har inte gjort marklyft så många gånger pga att det känns som att jag bara gör fel. Men jag ska nog prova på det igen på nästa pass. tycker denna video beskriv övningen på ett enkelt sätt. För visst är det en bra övning och något som man borde ha med på sina pass. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar, så jobbigt när det känns fel. Prova med låg vikt och se hur det känns, att fokusera på benen/baksida lår har hjälpt mig mycket :)

      Radera
  6. Marklyft är en grym övning :) Men, som med alla övningar är det viktigt att ha koll på tekniken. Skador har gjort att jag tvingats köra mindre mark under hösten, men nu har jag kommit igång igen och hoppas kunna komma tillbaka där jag slutade i våras/somras. :)

    SvaraRadera