torsdag 8 juli 2010

PLANNINGANDTIPS

Okej, det var faktiskt någon som planerade en möhippa bland mina läsare. Och kanske är det någon mer som inte gett sig till känna. I vilket fall som helst ville en läsare ha tips på vad man ska tänka på när man planerar en möhippa. Så här kommer tio snabba tips som jag tror ni kan ha nytta av.
  • Bruden i fokus! Tänk mer på henne än er själva. Visst ska dagen vara rolig för alla, men ordnar ni aktiviteter som är roligare för er än för henne tycker jag balansen blir fel. Aktiviteterna ska gärna kännas motiverade, passa henne.
  • Bjud alla! Alla unga tjejer som är bjudna på bröllopet ska bli bjudna till möhippan. Ett utmärkt sätt att lära känna varandra och bryta isen inför den stora dagen!
  • Mat och vatten! Se till att ha vatten till hands och äta med jämna mellanrum. Oftast sker möhippor på sommaren, det är varmt och eftersom vi snackar många timmar är det bra om man kan undvika trötthet och hunger.
  • Inga bekymmer för bruden! Kan kännas som en självklarhet, men det tåls att sägas igen. Bruden ska inte behöva bry sig om någonting på sin möhippa. Vill hon ha vatten, då får hon vatten. Hon ska inte behöva bära sin egen väska (om hon inte vill) eller under några omständigheter behöva betala för en endaste liten grej under dagen och natten.
  • Fixa allt praktiskt innan! Se till att samla in pengar innan möhippan äger rum, bruden ska inte behöva stå bredvid och titta på när någon samlar in pengar från alla. Se till att skicka ut information, vägbeskrivningar och annat på mejl i god tid så alla vet vad som kommer hända under dagen.
  • Gör budgeten större än vad ni tror! Möhippor kostar pengar, så är det. Jag skrattar åt tanken på när vi i mars satt och skissade på en budget. Vi säger så här - du behöver mer pengar än vad du tror. Visst finns mycket man kan kompromissa med, det beror också på hur många man är, men de flesta är inte fler än tio och då är 500 kronor per person absolut smärtgräns, räkna hellre med mer än så.
  • Anpassa möhippan efter plånböckerna! Efter mitt lilla utlägg om pengar måste jag tillägga: Försök anpassa priset efter plånboken. Är alla heltidsarbetande kan möhippan såklart kosta mer. Är alla studenter ska den kosta mindre. Jag vet också att många anpassar möhippan efter bröllopet (alltså vilken nivå den har) men det tycker jag känns lite konstigt. De flesta jag har pratat med lägger mer pengar på möhippan än bröllopspresenten.
  • Ta det lugnt med spriten! När vi kom till skivstudion var det redan ett möhippegäng där som var så fulla att de knappt kunde stå. Kanske är kul tycker man, men jag undrade ärligt hur de skulle klara kvällen och natten. Möhippor är extremt utmattande även utan alkohol och det känns inte kul om kvällen tar slut för fort.
  • Välj en restaurang som passar alla! Ni ska ut och äta på kvällen (hoppas jag, att laga själva verkar så jobbigt - hur ska ni hinna med det?) och se till att välja en restaurang med stor meny och många olika rätter så att alla smaker och plånböcker kan trivas.
  • Ha roligt! Jag är ett kontrollfreak utan gränser och var jätterädd att jag hela dagen skulle försöka få ihop allt. Jag kan nämligen bli lite stissig när något man längtat efter väl kommer, jag vill att det ska bli perfekt. Denna gång ställde jag in mig mentalt på att saker skulle gå fel, tidsschemat skulle fallera och det gjorde absolut ingenting. Jag njöt av mina vänner och dagen istället och det var så värt.
Så, där har ni mina bästa tips! Jag kan också tillägga en liten fundering om hur man planerar möhippan i stort. Oftast tar ju tärnorna kommando gällande möhippor, men fler och fler skippar tärnor och vad gör man då? Vi var tre barndomsvänner som bestämde oss för att ta intiativet. Vissa gäng gör så att alla som ska vara med på möhippan planerar ihop, men alltså - herregud vilken mardröm! Jag vet inte hur de lyckas få ihop det. Vår metod att bjuda in kvinnliga bröllopsgäster och hålla i all planering tror jag är det absolut bästa för alla.

Och du som undrade om borstrengöring, jag tänkte lägga upp en videoblogg där jag visar dig hur du ska göra. Blir så tråkigt att förklara i text. Håll utkik!

2 kommentarer:

  1. Du borde skriva en bok ;) Kommer bli läskigt att fixa hippa för dig. Du är ju proffs! Puss

    SvaraRadera
  2. Kille som passar upp/serverar m.m. naken på möhippor: tommy_83@live.se

    Mvh
    Tommy

    SvaraRadera