tisdag 24 september 2013

Vill du klara en armhävning?

Gillar ni rörligt? Jag filmar en del på gymmet för att ha för mig själv, som redskap för att bli bättre tekniskt, men har inga problem med att dela med mig lite grann om det är kul för er sådär ibland? Det är ju rätt smidigt att klippa ihop de här små filmerna ändå.

I dag tänkte jag dela med mig av lite tekniktips gällande armhävningar. Jag har själv harvat med armhävningar alldeles för länge, det tog mig evigheter att klara en riktig med rätt djup. Varför? Jo, jag tränande fel. Körde halvdana på tå eller på knä. Inga av sätten särskilt effektiva för att bygga styrka och lära sig tekniken.

Sedan började jag träna med PT-Nils och jag fick göra riktiga armhävningar med hjälp av upphöjning. Minns att jag kände mig rätt löjlig när jag började med en låda som var 70 centimeter hög men jag är evigt tacksam för att jag fick lära mig detta då jag snabbt byggde upp tillräckligt mycket styrka och bra teknik för att klara riktiga armhävningar på tå. Få saker känns så häftiga som när man kan klara sin egen kroppsvikt utan problem. Och det här med att känna sig löjlig - ibland undrar jag om det pågår någon form av tävling med namnet tyngst-vikt-med-kassast-teknik-vinner på gymmen?! Mer om det någon annan gång.

Så, om ni vill prova börja med en låda så hög att ni klarar att hålla rätt teknik. Akta er för att simma upp (det vill säga svanka och börja trycka er framåt och uppåt) utan fokusera på rak rygg, stabil bål och att gå rakt ner och upp. Att just hålla spänning i både bål och ben är viktigt. Spänn rumpan! Jag brukar tänka att jag ska vara stabil som ett träd, i en rak linje. Core, core, core!

När den höjd ni börjar på känns bra så byt till en lägre låda, sedan en ännu lägre. Sista steget är viktplattor som bara ger lite höjd. Efter det klarar du en på marken, på tå med rätt djup - jag lovar! Då är det bara att mata på, öva på explosiviteten/antal och ha kul!

Jag kör smala armhävningar (mer triceps) i videon eftersom jag tycker att det är roligast men det funkar såklart lika bra med breda! Om det ser ut som om jag svankar i videon: Jag har rätt mycket svank naturligt. Låt din ryggrad vara i sitt naturliga raka läge - som ser olika ut för alla!

Så, har ni några grymma tekniktips på lager? Jag vill höra!

2 kommentarer:

  1. Tack för det här tipset, ska garanterat köra på det! Så jäkla frustrerande att vara "stark" men inte kunna göra en ordentlig armhävning. Har aldrig kunnat. Men snart så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag veeet, det är sjukt frustrerande! Kör hårt!

      Radera