onsdag 11 september 2013

You can change!

I bland när någon berättar om sina egna viktproblem eller om deras kompis kamp mot vikten får jag ofta höra "men hon är inte som du, hon kommer aldrig tycka om att träna". Då vill jag bara skrika OH NO YOU DIDN'T! Alla kan förändras, alla kan hitta sin glöd. Jag tror stenhårt på det. Och det kanske inte händer första gången man försöker, eller femte. Det är inte lätt. Men ALLA kan komma dit! När hjärnan är redo och med rätt hjälp, stöd. Vi är ju liksom i grunden skapade för att röra på oss, kämpa, överleva. Jag orkar inte med när man kategoriserar människor som lata, svaga eller korkade bara för att de av någon anledning har hamnat på fel väg. När man vill förändras mer än något annat, då kommer det ske.
upload
Tror du någon hade sagt om tjejen till höger (jag, då alltså) jo, men hon är egentligen en sådan som älskar att träna! Knappast. Men tjejen till vänster (jag igen) blev resultatet av en jävla vilja och på vägen hittade jag det. Glöden. Jag hade det inte från början, men det kom till mig. Jag tror att det kan komma till alla.

6 kommentarer:

  1. Måste bara säga att du är helt fantastiskt duktigt och grym! Det visar vad man kan åstadkomma om man faktiskt bara bestämmer sig och helt enkelt tar kontroll! Sjukt bra jobbat! Hoppas du är stolt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad snällt! Ja, jag är stolt - och glad :D Tänkte baka den där äppelkakan du skrev om i din blogg i kväll :)

      Radera
  2. Danielle,
    tack för en inspirerande och ärlig blogg. Jag tittar in här då och då och blir alltid glad över dina inlägg.
    Och just det här inlägget gick rakt in, jag håller på med den här resan och nu fick viljan sig en rejäl boost.

    Allt gott!
    T

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte man kan komma runt elefanten i rummet här. Dvs att tjocka är det pga bristande moral. Jag är själv tjock så jag tycker jag kan skriva det rakt ut. Vi som är tjocka kan bli smala om vi bara vill. Det handlar bara om Danielleanamma. Du har så förtvivlat rätt. Sedan vill jag lägga in en brasklapp om att jag och rätt många andra trivs med att vara överviktiga. Eller vi ser inga större nackdelar med det. Vi gillar god mat och vi gillar inte att träna och det här med Vasaloppet får andra åka så får vi sitta hemma och dricka the och titta på TV... Man får ju välja det liv man vill ha. Jag låter kanske snusförnuftig men jag vill gå ner i vikt. Ska flyga med SAS i november och har lite skräck för att dom på flygplatsen ska säga "hörrudu... ähum...". Eller att bältet inte ska räcka runt magen. Det är två månader kvar. Och det är mitt ansvar. Ingen annans. Jag veeeeeeeeeeeeeet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, men precis sådär var jag med. Jag hatade aldrig mig själv när jag var överviktig vilket säkert var anledningen till att det tog tid för mig att inse hur mycket jag hade gått upp. Bristande moral för vissa men jag tycker inte man ska glömma att många också tampas med annat som försvårar ett hälsosamt liv. Jag säger absolut inte att alla överviktiga är deprimerade men stress, sockerberoende och olika sjukdomar kan ligga bakom att man inte tar tag i det. Hoppas du får en kul resa!

      Radera