måndag 9 september 2013

Måndagsstek och marinerad grönkål

Tid har det varit dåligt med det senaste... Så dåligt att jag ännu inte gjort något med köttet jag köpte från Gröna Gårdar! Inte för att det gör något, bitarna jag har kan ligga och möras i kylen fram till slutet av september. Men ni vet, man är ju sugen... Just nu ligger en av stekarna i ugnen och göttar sig. Jag gnuggade bara in den med lite olivolja, salt, peppar och rosmarin. Keep it simple, är oftast min matlagningsmelodi. Nu står den i ugnen på 150 grader och väntar på att få en innertemperatur på 65 grader. Mm...
Måndagsstek #paleo #grassfed #quality
Förra veckan hittade jag färsk, svensk grönkål i affären! Helt chockad blev jag då det brukar dröja längre, och jag brukar hinna bygga upp ett rejält sug samt tjata hål i huvudet på personalen innan det är dags. Dessvärre har jag inte brytt mig om att äta det förrän i dag då det helt enkelt har varit för mycket sommar ute för att jag ens ska vilja äta grönkål. Men gott är det och en riktig superfood som ni alla vet. Det blir tillbehör till köttet i kväll, kanske med lite smulad feta över. Just marinerad grönkål och fetaost är typ bästisar.
upload
Så, hur äter man den här grova kålen? Jo, man marinerar den! Även här på enklast sätt. Skölj och klipp grönkålen (klipp bort bladen och släng stammen i mitten), lägg i en skål, dressa med olivolja, citronsaft och peppar. Ta sedan dina händer och massera kålen i några minuter. Då blir den mjukare och godare. Så där kan den klara sig i kylen, säkert en vecka. Så har du supersallad i flera dagar!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Var någonstans köper du grönkålen? Finns det på ICA?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte det på Ica Sabbatsberg här i Vasastan, har också sett det på Cajsa Warg :)

      Radera