onsdag 19 mars 2014

Apptips och om att ge 80 procent

Tisdagar är lättare styrka i konditionscirklar för mig - med det sagt är det inte lätt! Även om jag håller mig till lätta kettlebells, småhantlar, hopprep, roddmaskinen och egen kroppsvikt blir de här passen svettiga, endorfinrusiga... Ibland till den grad att jag går rakt in i väggen. Inte bra.

Jag tror jag har skrivit om det här tidigare, om att lägga sig på en nivå som är jobbig utan att bränna ut sig. Svårt. Jag är rätt bra på att pusha mig själv, och tror att jag några gånger har närmat mig 100 procent maxkapacitet i sprintar eller amraps. Under mitt första gymår var jag aldrig i närheten. Jag hade inte den mentala styrkan att gå dit då. Idag har jag det och glömmer lätt bort att för att orka hela passet måste jag vara smart och hålla tillbaka lite. Jag är en mästare på att bränna bort all energi på kortast möjliga tid och det är en värdelös egenskap. Nu när jag inte har tränat på samma nivå de senaste månaderna är det ännu större risk att jag driver på för hårt. Pannbenet är starkare än flåset och kroppen förlorar. Den käftsmällen fick jag igår när jag var tvungen att byta jobbet mot sängen redan vid 15 med sprängande huvudvärk, frossa och typ sounds from nature på låg volym i bakgrunden...

Träna smart, träna snyggt, kvalitet framför kvantitet... Alla mina älskade motton glömde jag tydligen bort igår...!
IMG_4675
Anyways, om ni känner er sugna på amraps och intervallträning (efter detta inlägg gissar jag på nej?!) kolla in PushPress Timer i Appstore. Plus för att man kan skräddarsy tidsintervaller och nedräkning. Min nya tisdagskompis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar