måndag 17 mars 2014

Så fixar du: Perfekt pesto

Hemmamixad pesto är en riktig hit tycker jag! Mycket smak, håller i kylen någon vecka och funkar till det mesta. Att det sedan tar fem minuter att slänga ihop... Ja, det blir jackpot på den. Mitt enklaste basrecept är att köra 1 dl av allt. Lätt att komma ihåg!IMG_4430
Så, 1 dl riven parmesan + 1 dl basilika + 1 dl pinjenötter + 1 dl olivolja. Vissa kör vitlök också men jag föredrar min pesto utan.
IMG_4440
Släng alla ingredienser i en mixer och kör igång! Snabbt har du en krämig, grön röra.
IMG_4446
Med detta recept blir peston lite tjockare, perfekt om du ska ha det på knäcke eller bröd. För en dressing rör du ut en klick med mer olivolja. En kall sås? Rör ut en sked pesto i grekisk yoghurt! I kylen är det bra om du täcker peston med lite extra olivolja, då håller den längre.
IMG_4449
Perfekt på sallader, i soppor, på frökex... I love it!

1 kommentar:

  1. Åh, jag som varit så sugen på att göra egen pesto så länge. Hur lätt är det inte då. Ser helt fantastiskt ut dessutom. :)

    SvaraRadera