torsdag 13 mars 2014

Grönt + mjölk + frukt + fett = Smoothie

Jag var aldrig någon höjdare på skolmatte men smoothiematte, det är en helt annan sport!upload
Så här tänker jag vid mixern för att vara säker på att det blir succé. Gott + mättande = Happy bunny.

3 dl grönt. Spenat, mangold, rucola... Du bestämmer!
2-3 dl mjölk. Valfri sort, jag föredrar nötmjölk i mina smoothies just nu. Kokosmjölk är också toppen, då brukar jag ta 1 dl kokosmjölk och 2 dl vatten.
1 (optimistisk) dl frukt eller bär. Alltid banan som bas hos mig och sedan spetsar jag med något annat, som mango eller blåbär.
1 msk frön. Chia, hampa, pumpakärnor... Just nu har jag dille på solroskärnor i mina smoothies. Underbart gott!
1 generös sked fett. Nötsmör, kokosolja eller avokado för att få det krämigt och mättande!

För att få en riktigt slät smoothie, mixa först allt utom frukten (särskilt om den är fryst) i någon minut. Lägg sedan i frukten och mixa någon minut till. Sätt på en grym låt för att dränka oljudet från maskinen...! Pluspoäng om du dansar medan du mixar. En bra början på dagen om du frågar mig!

1 kommentar:

  1. Vilket härligt positivt inlägg!
    Dels med ALLT som e i själva smoothien, bilden och sedan
    hur du beskriver på ett roligt o annorlunda sätt hur man gör den! ;)

    SvaraRadera