måndag 3 mars 2014

Mirakelmat: Kokosolja

Som ni ju vet är jag inget stort fan av pulver och piller men det finns ju en hel lista på supermat som definitivt har en naturlig plats i mitt skafferi. Som kokosoljan. En ganska magisk sak faktiskt, som numera säljs i helt vanliga matbutiker, och som du kan använda som fett när du bakar eller steker.

Kokosoljan består av mättat fett med korta och medellånga fettsyror, just de typer av fettsyror lagras inte på samma sätt som långa fettsyror utan kroppen gillar att förbränna dem snabbt. Oljan är rik på laurinsyra, som även är en viktig ingrediens i bröstmjölk, och boostar immunförsvaret. Kokosoljan har visat sig vara virus- och bakteriehämmande, skapa en bra miljö för goda tarmbakterier att frodas i och bildar dessutom aldrig transfetter, inte ens vid upphettning.IMG_4331 Mer kokos åt folket!

Kokosfest!
Mina fem bästa tips

1. En sked till frukost. Tillsammans med kokta ägg och en näve blåbär slukar jag en liten sked kokosolja till frukost. Sött, gott och min kropp får börja dagen med schyssta fettsyror.

2. Hej mjukt hår! Jo, kokosolja kan användas på kroppen och i håret. Min favorit är kokosolja blandat med några droppar argan- eller jojobaolja. Fördela genom torrt hårt och ha i minst 20 minuter. Tvätta håret som vanligt.

3. I kaffet. Godast blir det, tycker jag, om du stavmixar kaffe med en liten sked kokosolja. Hej latte!

4. Fettboosta! Om du vill få i dig alla göttigheter utan kokossmaken kan du mixa ner en matsked i din smoothie. Med hjälp av banan, bär eller andra frukter kommer du inte känna kokossmaken. Men oljan blir fast när det blir kallt. Vill du slippa klumpar är det bäst att göra smoothien med färska bär eller färsk frukt, inte fryst.

5. Ner i pannan. Kokosoljan är underbar att steka i, särskilt om du ska steka kyckling eller grönsaker.

Hur använder ni helst kokosolja?

Pssst... För att kokosolja ska vara något att ha gäller det att köpa en ekologisk och kallpressad variant. Vid raffinering av oljan försvinner nämligen näringen och superegenskaperna. 

7 kommentarer:

  1. Jag steker mina banana pancakes i kokosolja! Älskar kokos :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bananpannkakor blir BÄST med kokosolja ju!

      Radera
  2. Jag steker, smörjer in huden, har i mitt te och har i smoothien. Sedan brukar jag slänga i nån sked när jag gör mandelsmör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min hud verkar inte riktigt gilla kokosolja så mycket tyvärr... :(

      Radera
  3. Älskar kokosolja! Jag använder den i kaffet varje morgon. Annars steker jag i den, tillsätter i smoothies och Rawfood-bakverk. Den är användbar till mycket. Älskar!

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det så gott! Perfekt ersättning för mjölk!

    SvaraRadera