söndag 15 juli 2012

Planering är framgång

Vad gör ni på söndagar? Här hemma brukar vi alltid passa på att handla och förbereda inför kommande vecka. Bra planering och framförhållning är allt du behöver för att hålla dig på banan. Skriv en matlista och ät det som står på den. Preppa maten så den är enkel att laga eller fixa när du står där på morgonen eller kvällen, stressad och hungrig. Låter enkelt, eller hur? Det är det också. Och ännu enklare blir det när du väl har fått in vanan.

Eftersom jag har, för mig, ätit rätt mycket kolisar under semestern och allt annat än 100 procent clean är det dessutom ännu viktigare att ha koll på läget. Nu väntar (misstänker jag) massiva abstinensbesvär under de kommande dagarna och då måste jag ha bra, god mat nära till hands. Jag har dessutom lyckats övertala min man att prova en mer ren diet under de kommande fem veckorna. Ingen mer ketchup här hemma! Jag är dessutom övertygad om att hans träningsresultat kommer skjuta i höjden med en mer clean kost så i dag har vi handlat hem massor av rotfrukter, råris, quinoa, grönsaker, havre, fisk, ägg och nötter. Eftersom han är inne i en strikt byggarfas äter han betydligt mer än mig men det finns inga anledningar att skippa näringstät och hälsosam mat för det. Alla kroppar blir glada om de slipper tillsatser och fabriksmat. En stor påse nötmix (osaltad och utan sockrad frukt - tills hans förskräckelse!) får hänga med honom till jobbet. Nä, ärligt talat är han peppad (annars hade han ju aldrig antagit utmaningen) men kanske lite nervös...
IMG_2975
På söndagens att-göra lista: Hacka färska jordgubbar, ett lass i kylen till frukosten och ett annat lass i frysen för smoothies, koka ägg och blanda till egen nötmix!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar