måndag 2 juli 2012

Söndagmiddag: Ugnsbakad torsk

Jag försöker ständigt bli bättre på att äta fisk. Eftersom jag hatade all form av fisk som barn har detta varit en kamp! Nu har jag kommit över den värsta ångesten och jag KAN faktiskt äta fisk. Och uppskatta lite grann i alla fall. Men jag beställer aldrig fisk på restaurang och jag äter egentligen hellre alltid något annat. Denna rätt går att göra på tusen sätt och med alla fisksorter. Det går säkert prima att steka fisken också, om man vill. Ångade grönsaker och rotfrukter kan jag dock aldrig få nog av...  Denna rätt är LCHF-godkänd med rätt tillbehör (alltså inte sötpotatis som jag åt till).IMG_2689 Receptet gäller för två personer.

300-400 gram torskfilé
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl riven parmesan
1 ägg
salt
peppar

Gör så här: Skär torskfilén i bitar efter smak och tycke. Blanda sesamfrön och riven parmesan på en tallrik. Salta och peppra efter smak. Vispa ett ägg. Pensla torskbitarna med ägg och vänd i ost- och fröblandningen. Stek i ugn på 150 grader i 15 minuter. Servera med valfria tillbehör, jag valde ångad broccoli och sötpotatis med en klick tryffelbea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar