måndag 14 januari 2013

BPA-fritt var det här

Jag håller på med ett litet projekt här hemma, nämligen att rensa ut köket på saker som innehåller BPA. Bisfenol A finns i många plastprodukter och har i många studier visat sig vara hormonstörande redan vid låga doser. Dessutom finns det forskare som tror att BPA ensam bär skulden för den stora ökningen inom vissa cancertyper (som bröstcancer bland annat). Känns ju rätt sunkigt. Så, ut med alla onda plastförpackningar och in med nytt som kanske är lite snällare. BPA-fria projektet fortsätter! Nu är all köksförvaring utbytt mot giftfri och snäll dito
Nya matlådor, fria från BPA! Matlådorna från Frozzypack har dessutom ett lock med kylfunktion som gör att jag numera kan ta med min egen mat när jag reser... Min nya BPA-fria vattenflaska! Tack @annabasen för tipset i senaste numret av GI&Hälsa! Dessutom har jag bytt vattenflaska till en i rostfritt stål. Helt fri från alla otäcka gifter. Känns bra eftersom jag faktiskt använder vattenflaska vänligt ofta... Denna kommer från Klean Kanteen och jag beställde den HÄR efter ett tips i senaste numret av GI&Hälsa.

5 kommentarer:

  1. Har faktiskt inte tänkt på det, men det måste jag styra upp nu och slänga alla gamla lådor.
    Vart har du köpt lock lock lådorna?

    Superbra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emma! Jag beställde alla nya matlådor från forvara.se. Skriv in BPA i sökrutan så får du upp dem!

      Radera
    2. Tack! Ska genast beställa hem ett gäng :)

      Radera
  2. köpte nyss en klean kanteen 800ml men är så besviken då den läcker i horisontellt läge. tycker det är helt sjukt då själva poängen är att jag vill kunna ta med den överallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reklamera den! Min läcker inte... Än?!

      Radera