onsdag 2 januari 2013

Chiligryta med kalkon eller kyckling

Dag ett på nya Paleo-kosten... Känns ju inte så farligt än så länge. Kanske ska jag också låta bli att göra en så stor grej av detta i mitt huvud eftersom det inte är någon megaförvandling jag sysslar med. Snarare en finjustering. Däremot känner jag att det väntar ett par dagar med avgiftning... I jul höll jag mig helt borta från gluten och läsk men det blev alldeles för mycket choklad och smågodis. So, here we go detox! Väntar mig huvudvärken från helvetet i morgon...

Det bästa med en ny utmaning är att jag plötsligt blir planeringsfreak och har superkoll på allt! Dessutom spånar jag på nya recept och njuter verkligen av att laga mat... En känsla som ändå inte alltid finns där. Planeringen måste också bli bestående då jag försöker äta mer ordentliga luncher. Eftersom jag jobbar hemma blir det lätt panik vid lunchdags då jag hittar typ två ägg i kylen. Omelett i all ära men kanske inte varje lunch va? Dagens lunch blev en chiligryta med kyckling, eller kalkon om du hellre vill.
Lunch!Chiligryta med kalkon eller kyckling
4 portioner

400 g kalkon- eller kycklingfilé
kokosolja
1 röd paprika
2 tomater
1 gul lök
4 klyftor vitlök
1 grön chili
3 dl buljong
1 dl kokosmjölk
1 msk torkad oregano
1 msk torkad spiskummin
tillbehör 
ångad broccoli

Gör så här: Skär kalkon- eller kycklingfiléerna i små bitar. Hacka lök, vitlök, grön peppar, paprika och tomater. Bryn kalkon- eller kycklingbitarna i kokosolja, häll sedan i grönsakerna och stek på låg värme några minuter. Häll på buljong, kokosmjölk och kryddor. Låt koka i 15 minuter. Ät med ångad broccoli!

Paleo och LCHF-godkänd

6 kommentarer:

  1. Åh vad gott:)! Väger du all din mat?
    Mvh Isabelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gör jag oftast inte. Tänker mer på portioner, typ 100 g kött per gång (ungefär en handflata), en näve nötter, obegränsat med gröna grönsaker. Men jag har vägt min mat tidigare så jag har ett rätt okej ögonmått!

      Radera
  2. mmm, ser gott ut! Ska absolut testas :). Du har inte lust att lägga ut receptet på grönsaksgratängen med, såg det på instagram.

    SvaraRadera
  3. Helt orelevant fråga kanske, men vart har du köpt dina tallrikar? sjuk fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de? Tallrikarna är från Rörstrand, serien heter Swedish Grace.

      Radera