torsdag 10 januari 2013

Matschema: Paleo vecka 2

Jag tänkte att några av er kanske är nyfikna på hur min mat ser ut nu under paleoprojektet? Jag brukar planera alla veckans måltider på söndagar, det underlättar så mycket under veckorna då jag inte behöver tänka och vara kreativ samtidigt som hungern slår till. I bland byter jag ordning på rätterna mellan dagarna, i bland äter jag också ute och då ryker något från listan.

Poängen är att om jag har en vanlig dag och har tillgång till mitt kök så vet jag vad som ska ätas. Jag tror verkligen att planering är nyckeln till framgång, dessutom får jag en bättre överblick på mitt näringsintag. Som ni vet handlar det inte om hur mycket man äter utan snarare om vad man äter.PaleoVecka2
Det här är alltså mina tre huvudmål, känner jag mig i behov av mellanmål (det varierar mellan 0 till 2 per dag, jag går på min hunger) så blir det ofta någon form av frukt (äpple, banan eller grape) med nötter (liten näve) eller nötsmör (runt en matsked). Jag ser alltid till att mina mellanmål är en kombination av en naturlig kolhydrat och fett (helst förmiddag) eller protein och fett (helst eftermiddag).

Viktigt att poängtera är också att jag inte är en stor förespråkare av att äta mängder av kött. Per måltid äter jag 100 gram kött, till lunch är det ofta mindre eftersom det då är middagsrester. Allt kött jag köper är ekologiskt och från naturbetande djur och jag tycker att köttkvaliteten är extremt viktig.

8 kommentarer:

  1. You made my day! Jag tänkte precis på att det vore fantastiskt att få ta del av ditt nya "matschema" och vips så fanns det ett veckoexempel i bloggen;) J

    ag håller på att läsa på, du har inspirerat mig till att också prova på Paleo. Tack tack!
    /Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött! Jag gillar det verkligen hittills men väntar med att utvärdera till efter 4 veckor! Äter man LCHF eller lågkolhydrat redan är dessutom övergången mycket enklare. Kram!

      Radera
    2. Kanon!:) Jag kanske drar igång innan din utvärdering, blev så nyfiken. Tycker min viktnedgång stannat av lite nu efter 13-14 kg, så blev sugen på att göra någon förändring i min kost. Spännande! Tack för all info:) Kram

      Radera
    3. Gör det! Just att ta bort mejerier brukar göra att de flesta kommer i gång efter en platå! Berätta hur det går!

      Radera
  2. Hej! Älskar din blogg så tack för att du ger oss läsare så mycket pepp och inspiration. Jag undrar lite när du skriver att du går på din hunger (mellanmålen) då jag tycker det är svårt att känna om jag verkligen är hungrig. Trots att jag har 20 kg övervikt kan jag inte gå på min hunger för då står vågen still eller tom går upp :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet precis vad du pratar om! Ska skriva ett inlägg om detta i nästa vecka!

      Radera
  3. Gör du frökexen själv?
    Har du något bra recept eller tips på vart man kan köpa?

    Superinspirerande att följa din nya resa med paleo, går nu på LCHF och den största utmaningen skulle vara att ge upp ost och yoghurt om jag får för mig att testa paleo =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag köper färdiga frökex från Renée Voltaire. Dyrt men räcker ett tag om man inte äter det hela tiden. Har ingen torkugn och min riktigt ugn är lite tjurig. Annars hade jag absolut gjort dem själv!

      Verkligen, att lägga av med mejerier är en utmaning! Kram

      Radera