torsdag 14 juli 2011

PREPPING

IMG_3098
Ja, jag brukar leka tv-kock också...

Jag är en sådan där person som tycker om att preppa när jag lagar mat. Jag gör alltid i ordning alla ingredienser och lägger i olika skålar innan jag ens tänker tanken att sätta på spisen. Här ser ni början på en chokladmousse, som jag och A är rätt grymma på om jag får säga det själv (det är teamwork som gör det). Chokladmousse är ju typ världens bästa efterrätt, inte överdrivet söt (tänk 70 procentig choklad och inget extra socker) som dessutom går att förbereda många timmar innan, i bild även två gratänger, preppade och redo för ugnen. Nu är våra gäster här och hungriga, vi hörs senare!

2 kommentarer:

  1. Nu ska jag leka besserwisser. Fast jag egentligen inte vill. Men det där med att man har allt i ordning innan man börjar laga mat kallas

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mise_en_place

    På svenska uttalas det "miss ann plass".

    Jag har jobbat lite i proffskök och jag gillar "missanplass". Allt ska vara klart så man kan stå där som mat-Tina och liksom bara ha i lite från skålarna med hackad lök och en skvätt från den färdiga buljongen. Min erfarenhet av proffskök är att det tyvärr inte brukar gå till så. Det är alltid "h-vte! Löken!!". Eller "var är buljongen?!!". Stress. Men missanplass är målet. Jag vill laga mat och ha allt jag ska ha i i små skålar, färdigskalat, kokat, reducerat och hackat. Tärnat, filéat och bakat. Tinat och brynt och skuret. Jag kunde fortsätta, men du fattar.

    En sak jag tänkt på när det gäller proffskök är hur jäkla otrevlig stämning som kan odlas där. Nej, jag är inte personligt bitter, utan jag tänker på hur arga folk kan bli på varandra. Jisses. Dom skriker och härjar på ett sätt som inte funkat på ett kontor, kan jag säga. Varför blir man så arg på varandra? Svar: jag tror inte man blir så arg på varandra utan det är en miljö där det tillåts att skälla på varandra (det är därför det görs tvserie som Elake kocken och Kniven mot strupen men inte "Jag tyckte kontoret inte funkade").

    SvaraRadera
  2. Åh, det vill jag bli bjuden på!! Jag tänkte faktiskt på det tidigare idag att vad smart och smidigt det är om man förbereder allt i skålar (som TV-kockarna gör) innan man börjar laga mat och så läser jag detta inlägget och bara ler, söta du <3

    SvaraRadera