fredag 17 maj 2013

Recept: Key Lime Pie, Paleo-style

Happy Friday! Jag tycker vi festar till slutet på veckan med ett recept! I går kom bästis J över för att inspektera vår nya lägenhet på eftermiddagen och jag passade på att göra något som jag oftast skippar. Att baka. Nä, alltså mat är min grej och jag älskar att bjuda kompisar på middag medan bröd och bak verkligen är något jag helst slipper. Tror att det är för att det är så kladdigt och svårt eftersom man inte kan höfta och experimentera lika mycket. Och jag hatar att följa recept.

Anyways, ibland kan det ju vara kul att prova någonting nytt. Såg ett recept hos Raw Clarity (LÄNK!) på Key Lime Pie (älskar den bloggen, by the way. Filippa verkar vara en så genuint bra människa och Raw Food äter jag gärna då det oftast funkar med Paleo och mina värderingar) och sedan såg jag samma paj hos Annika Sjöö (LÄNK!) så det kändes som att det var meant to be...!

Gjorde någon slags kombination av recepten, fick inte alls till konsistensen till pajbotten (var dadlarna för torra?) men lite krämig kokosmjölk fixade biffen.
Just having some #paleo key lime pie with one of my besties @johannacharlott upload
Key Lime Pie, Paleo-style
1 paj (cirka 10 portioner)

2 dl hasselnötsmjöl
1/2 dl mandelmjöl
1/2 dl kokosmjöl
10 urkärnade dadlar
1 krm äkta vaniljpulver
1 tsk kardemumma
kokosmjölk efter behov
fyllning
1 stor banan
1 avokado
1 dl kokosolja
1 krm vaniljpulver
1 lime, saften
Garnering
Kiwi

Gör så här: Mixa dadlar med nötmjöl och kryddor. Häll i lite kokosmjölk i taget tills du får en blöt men fast konsistens. Tryck ner smeten i en pajform. Mixa sedan banan, avokado, kokosolja, vaniljpulver och saften från en lime. Bre ut smeten över pajbotten. Ställ i frys en timme eller i kyl fyra timmar. Garnera med skivad kiwi eller annan frukt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar