måndag 11 oktober 2010

SICKOFBEINGSICK?

Åh, jag har undvikit bloggen hela dagen av en enda anledning. Jag är sjuk. Och när jag är sjuk så är jag sur. Vissa blir ynkliga, jag blir förbannad. Jag tror anledningen till att jag blir så sur är att jag var sjuk ganska ofta när jag var yngre. Hade ont i halsen minst en gång i månaden. Nu är jag förkyld mellan en och två gånger om året, men den där irritationen över att ha en svullen och värkande hals är kvar. Lalalalalalala (tänker fula ord). Mina halsmandlar är väldigt känsliga och när jag var i tonåren åt jag mängder av produkter som innehöll sötningsmedel. Lightläsk, Fun Light, lättglass och ungefär allt annat som innehåller sötningsmedel. Min fina, sunda mamma tjatade på mig i år om att jag skulle sluta köpa sådant skit, men jag vägrade lyssna. Ni vet, det var på den tiden när alla tyckte lightprodukter var det bästa sedan skivat bröd. För fyra år sedan slutade jag med det helt, efter att ha läst om att sötningsmedel sänkte immunförsvaret 100 gånger mer än socker, och blev därmed också kvitt mina eviga förkylningar. Och det gick fort! Sötningsmedel utplånar ditt immunförsvar, mamma hade rätt. Jag läser många bloggar där de som skriver konstant har ont i halsen, huvudet eller är snuviga. Nio gånger av tio är det tjejer som också är storkonsumenter av cola light, sockerfritt godis och annat som innehåller sötningsmedel. Är du förkyld ofta rekommenderar jag dig att sluta med sötningsmedel NU! Ursäkta, nu ska jag tjura vidare...

1 kommentar:

  1. Jobbigt ofta så vet mammor bäst... I know the feeling. Men kopplingen sötningsmedel - nedsatt immunförsvar är jag skeptisk till. Men jag vet inte. I alla fall tycker jag det är en bra idé att inte sätta i sig kemikalier i onödan.

    När det gäller dina återkommande förkylningar så vill jag ändå påpeka att barn och unga är förkylda mycket oftare än vuxna. En bra sak med att bli äldre är att jag märker att jag blir förkyld allt mer sällan. Det går nu flera år mellan förkylningarna (men jag är ofta snuvig, men det är en annan sak). Immunsystemet "lär" sig med tiden. Du börjar ju bli vuxen "biologiskt" så jag tror nog att förkylningar och sånt kommer att komma allt mer sällan. Ditt imunförsvar håller på att bli proffs! :)

    En grej när det gäller kemikalier och sånt: jag jobbar just nu i ett gymnasiecafé, och varje gång vi säljer något så kommer det ut ett kvitto. Det pratas mycket nu om bisfenol på kvittona och jag tycker den typen av kemikalier är obehaglig. Det är kemikalier som förmodligen kan påverka våra känsliga hormonsystem för fortplantning och könsorgan o sånt och det är kemikalier som i princip alla människor kommer i kontakt med. Brr... Imorrn kommer jag att säga till min chef på cafét att jag vill att vi köper in bisfenolfria kvittorullar. Vi har en låda med kvittorullar och jag gissar att dom räcker ett par månader till men vi kör med dom men sedan vill jag att vi köper in bisfenolfria kvittorullar i fortsättningen.

    "Vi kommer att sluta med bisfenolkvitton. Bisfenol är en typ av kemikalie som finns i ytskiktet på tex kvitton och den tros kunna påverka fortplantningsförmågan hos människor negativt. Vi vill ha FLER kunder och inte FÄRRE, och därför väljer vi att sluta med bisfenolkvitton.

    Make babies, not bisfenol".

    Funderar på att sätta upp den skylten imorrn i cafét.

    SvaraRadera