söndag 17 maj 2009

AGENDAANDTHEEU

Åh, nu blev jag plötsligt väldigt mycket gladare när jag såg att det är en direktsänd partiledardebatt på SVT i kväll. Slå på Agenda klockan 20 på SVT2. Spännande! Misstänker en lång kväll med diskussioner här hemma efteråt, brukar bli så och jag älskar det! Dessutom vill jag uppmana er till att sätta er in i EU-valet nu om ni inte redan gjort det. Det är hög tid! Även om ni är kritiska till EU, hatar EU eller inte förstår hur EU påverkar er så är det så otroligt viktigt att ni röstar på det som är rätt för er! Läs på! Jag kan redogöra lite snabbt hur man kan tänka när man gör sin research, för er som inte har en aning om vem ni ska rösta på:
  • Bestäm er för om ni är kritiska eller positiva till EU. Om ni är kritiska till EU vill ni ju inte rösta dit någon som tycker att EU ska bestämma så mycket som möjligt, eller tvärtom.
  • Utgå från det/de partiet/er som ni sympatiserar med i Sverige. Kolla vilka kandidater som finns hos respektive parti.
  • Bestäm vilka frågor som ni tycker är viktigast att EU prioriterar. Mina viktigaste frågor är mat, miljö, integritet och migrationspolitik. Det är viktigt att rösta på någon som delar samma hjärtefrågor.
  • När ni har smalat av ert val till runt tre personer, gör mer grundläggande research på dem. Läs intervjuer, kolla tv-klipp och vad som skrivits om dem. Efter det kan du ta ett beslut. Det är viktigt att rösta på någon du har ett politiskt förtroende för!
Många tycker att så länge man röstar så har man gjort sin demokratiska plikt. Jag tycker inte det räcker med att rösta, rösten man lägger måste vara genomtänkt och något man kan motivera. Om fler skulle sätta in sig i politiken på allvar skulle vi ha ett samhälle som representerade folket. Där tycker jag att vi har långt kvar att gå, särskilt när det gäller lokalpolitiken som verkar vara totalt ointressant för väldigt många. Helt fel, då mycket bestäms på lokalnivå i den staden där just du bor!

1 kommentar:

  1. Jag brukar inte ha ångest inför vad jag ska rösta på men den här gången är det verkligen skitsvårt för mig att välja!

    SvaraRadera