måndag 25 maj 2009

WHATHAPPENEDTOALLTHEPEOPLE

Herregud. Jag är mållös. Ser den här undersökningen på Aftonbladet.se. Vad mammor helst gör med sin egentid. 5717 personer har röstat. Och man får anta att majoriteten av dem faktiskt är mammor. Jag klickar upp resultatet, utan att rösta själv givetvis. Ser att de sysselsättningar som fått mest klick är "fixa hemma" och "göra ingenting". WHAT!? Ungefär hälften av dessa röstande mammor fixar alltså hellre med hemmet eller gör ingenting framför att ägna tid åt sina vänner, syssla med en hobby eller träna. Och endast 2,3 procent ägnar lite egentid åt jobbet. Vad har hänt? Hur har dessa kvinnor kommit till? Jag reserverar mig naturligtvis för att denna bilden inte behöver visa The Big Picture.
Men ändå. Kom igen?

5 kommentarer:

  1. Men frågan är inte så lätt att svara på. Just när man kommit hem från jobbet så vill man inte lägga sin egentid på jobbet utan helst kanske göra ingenting ett tag. Jag tror alla människor vill göra allt som står i frågan men inte hela tiden. Och så får man en fråga där man bara kan välja ett alternativ... Jag tror inte den här undersökningen visar någonting, faktiskt.

    Man ställs också inför orimliga alternativ. "Umgås du hellre med din familj än med dina vänner?". Hallå, jag umgås gärna med både min familj och med mina vänner. Måste jag välja? Om jag väljer familj innebär det då att jag svarat att jag inte vill umgås med mina vänner? Du fattar.

    Jag tror du kan ta det lugnt...

    SvaraRadera
  2. Kom igen! Vem är du att bestämma vad som bör eller inte bör vara viktigt i livet för andra människor? Eller ens kommentera det. Bara för att du inte tycker det passar hur du ser på livet och på hur det "ska vara" för att man ska vara lycklig? News for you:Vi är alla olika!

    SvaraRadera
  3. Marcus: Jag tyckte mest att det var en rolig undersökning. Och lite skrämmande. För även om man ska ta sådana omröstningar och deras resultat lite mindre allvarligt måste det ändå ligga någon, om än liten, sanning i det.

    Maria: Jag bestämmer såklart bara över mitt eget liv. Och har inget intresse av att kritisera någon annan. Däremot får jag kommentera det. Yttrandefrihet, du vet. Nu kritiserar jag i för sig ingen enskild människa, utan mer en eventuell tendens. Jag vill tro att människor vet sitt eget bästa. Men med tanke på hur mycket folk klagar på sina liv (och därmed val de faktiskt gjort) är jag inte så säker längre. Det är dock inget som folk är villiga att höra, för tänk om jag har rätt?

    SvaraRadera
  4. men skulle "fixa hemma" vara något negativt att ägna sin tid åt? Är det inte det du pysslar med när du är ledig. Bakning, matlagning osv..? Vad missar jag? "Egentid" uppfattar jag som tid tex efter jobbet, varför ägna den tiden åt just jobbet då? Jag förstår inte din poäng riktigt.

    SvaraRadera
  5. Elin: Nja. Jag skulle inte säga att jag bakar och lagar mat när jag är ledig. Vi lagar middag varje kväll, men det känns som det är sånt man måste göra på en dag. Och det är inte det jag helst gör med min tid. Jag reagerade mest på fördelningen.

    SvaraRadera