fredag 1 juni 2012

Frågestund del 2: Viktnedgång

Här kommer andra delen - om viktnedgång.

Hej Danielle! Tack för en grym blogg! Jag undrar en sak, jag har nämligen precis börjat min viktresa. Har 20 kilo att gå ner och har redan gått ner tre av dom bara på att ändra kosten och promenera. Du inspirerar mig till att börja på gym för att gå ner i vikt men också för att bli mer fast när jag väl har gått ner i vikt. Nu till min fråga, när jag berättar om mina gymplaner för mina kollegor säger dom att jag absolut inte ska träna på gym eftersom man inte kan gå ner i vikt samtdigt som man bygger muskler. Hur gjorde du? Jag väger 80 kg och är 163 cm lång. 
Svar: Jag är väl ett perfekt exempel på att det går att bygga muskler samtidigt som man tappar fettvikt? Det där dina kollegor snackar om är ren bullshit, särskilt när det gäller överviktiga. Visst, har man ett BMI på 18 och börjar styrketräna så kommer man antagligen gå upp något i vikt. Men de som vill gå ner i vikt har oftast inte ett BMI på 18 och då kommer inte viktnedgången stanna av bara för att man lyfter vikter. Jag har styrketränat från dag ett och har inte bara gått ner i vikt utan också ändrat min kroppssammansättning från en fettprocent på 46 procent till 19 procent. Mer muskler ger högre förbränning och en, enligt mig, snyggare kropp. Go for it!

Hej, Jag undrar om man får fråga vad din startvikt var och hur mycket du väger nu?
 
Svar: I slutet av sommaren kommer ni få se både förebilder och all annan info kring mått och vikt i en form som jag hoppas att ni kommer gilla! Fram tills dess håller jag det lite hemligt, men jag har just nu ett BMI på 21,5. Nöjd med det!

Jag vill gärna se bilder från innan din viktnedgång? hur kommer du träna i sommar med semester osv? kost i sommar? bästa bloggen! kram 
Svar: I sommar kommer jag träna som vanligt. De veckor jag är bortrest blir det väl lite annorlunda då jag kommer fokusera på mer träning med egen kroppsvikt/löpning och jag kommer antagligen passa på att lägga in lite mer vila de dagarna också. Jag ska sätta ihop ett par pass som går att göra var som helst - även på semestern! Kost i sommar kommer se likadant ut men som alltid blir det väl lite mer frukt, lite mer alkohol och kanske någon glass. Lite fler undantag alltså, men ska hålla mig till 80/20 regeln som får mig att må som bäst. Som sagt, riktiga före- och efterbilder kommer i slutet på sommaren men nedan har ni ett litet urval.

n514055161_433601_3984 IMG_2122
2006, 18 år gammal. 2009, 21 år gammal.
IMG_2364 IMG_2074
2 mars 2011, åtta veckor efter startskottet. 15 januari, åtta veckor efter jag hade nått mitt mål.


Jag undrar vad det var som gjorde att du borstade bort kaksmulorna från brallan och sa "nej, nu ska jag ta tag i min hälsa" och sen faktiskt gjorde det? 
Svar: Eftersom jag hade rätt mycket som jag ville bli av med kändes det inte riktigt som att det räckte med en "på måndag ska jag börja äta nyttigt och träna varje dag"-inställning som ju är så vanligt. De små fjuttiga försök (totalt halvhjärtade - jag erkänner. Med försök menar jag typ att äta minimalt i tre dagar och sedan svälja en hel pizza i desperation) jag hade gjort tidigare gjorde mig ju bara förbannad eftersom jag alltid misslyckades. Jag hatar att misslyckas. Och när man inte bara (inte så bara, men i relation) vill gå ner fem kilo utan rätt mycket mer känns det hela rätt hopplöst - tyckte jag. Det var faktiskt när jag såg att Katrin Zytomierska hade gått ner 30 kilo med PT-Philip om jag fattade att det kanske gick? Hon tränade ju bara två gånger i veckan, det kan ju vem som helst klara? Tänkte jag. Dessutom tog jag nog del av hennes story i en bra tid i mitt liv eftersom jag hade börjat inse att min livsstil inte höll och jag saknade mitt smala (ja, jag erkänner), hyfsat vältränande jag som försvann där i 17-års åldern någonstans.

Som jag har förstått så har du inte varit överviktig särskilt länge, vad var det som gjorde att du gick upp i vikt från första början? Och så undrar jag om du är lika glad i verkligheten som du verkar vara i bloggen?
Svar: Den enkla kombinationen av för mycket dålig mat och för lite motion. Jag började gå upp i vikt i de sena tonåren och förnekade det nog väldigt länge. Dessutom tyckte jag aldrig illa om mig själv på grund av min vikt (jag tyckte inte att jag var ful, till exempel) vilket nog gjorde att jag inte bromsade tidigare. Jag var väldigt aktiv som barn och tränade mycket sporter samtidigt som jag gick flera timmar varje helg (jag jobbade med att dela ut reklam). Sedan fick jag ett annat jobb inom restaurang, slutade med alla sporter men fortsatte äta precis vad jag ville. Ja, jag känner mig i princip alltid väldigt glad. Jag älskar att dansa, sjunga, hoppa runt och driva min kille till vansinne...

Var det kul att köpa nya kläder efter du hade nått ditt mål?
Svar: Det var jättekul! Samtidigt lite jobbigt eftersom jag verkligen började från noll. Jag har inte kvar ett enda plagg från förr, de äldsta kläderna jag hade innan var från trean på gymnasiet och då vägde jag 20 kilo mer än vad jag gör nu. Sist jag hade den här vikten var jag 14 år och några kläder från den tiden har jag liksom inte sparat.

Jag skulle vilja gå ner tio kilo men är lite rädd för att få hängig hud. Hur har du upplevt det?
Svar: Hur elastisk ens hud är verkar vara till stor del genetisk men jag har faktiskt inte upplevt något bestående häng någonstans! Tydligen ska naturliga oljor vara det enda som kan påverka hudens förmåga att dra tillbaka sig så jag rekommenderar att du köper mandelolja på ett apotek och smörjer med efter du har duschat. Sedan så upplever i princip alla att huden är lite lös under delar av en viktnedgång, hur lite eller mycket man än går ner. Det är för att huden är vårt långsammaste organ och tar lite längre tid på sig att anpassa sig. Hur det än går för just dig så skulle jag ändå hellre ha en frisk kropp med lite lös hud än för många extrakilon. Tänk på hälsovinsterna också!

2 kommentarer:

  1. Fan vad bra jobbat? Jag skulle vilja gå ner tio kilo men är lite rädd för att få hängig hud. Hur har du upplevt det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar med din fråga i detta inlägg!

      Radera