tisdag 26 juni 2012

Vad tusan ska jag äta?

Mellanmål. Åh, dessa mellanmål. Vad tusan ska man äta? Oavsett vilken kost man än äter är det viktigaste att basera mellanmålet på proteiner och fett. Att en snickers inte är en bra idé vet nog de flesta men varken smörgåsar, kakor, skopor eller juice kommer ge dig den där lilla kicken som gör att du orkar med din träning eller håller dig pigg och glad fram till middagen. Jag anser själv inte att mellanmål är ett måste för att hålla förbränningen i gång utan något man kan äta om man känner sig hungrig.

Prova någon av dessa alternativ nästa gång du känner tröttheten och hungern slå till...
Smoothie (1 dl yoghurt, 2 dl vatten, valfria bär, ev nötsmör)
Omelett (1-2 ägg, lite riven ost, servera med grönsaker)
Tärnat äpple med kanel (värm i mikro eller kastrull med lite smör) och lite keso till (ej LCHF)
Äpple med nötsmör (ej LCHF)
Äpple och några ostskivor (ej LCHF)
1 dl turkisk yoghurt med nötter/bär/kokosskivor
Avokado med keso
Ägg med keso och kalkon
Lätt-kesella (halv liten burk) med bär

Är du på språng? Det här kan du hitta i nästan alla mataffärer....
Babybell-ostar
Kesomellanmål (den med hasselnötter, blåbär och tranbär)
Osaltade nötter
Mörk choklad (inte mat, men bra i nödfall - eller om du vill äta godis)

Vad äter ni som mellanmål?

2 kommentarer:

  1. Vad tror du om dessa som mellanmål?
    http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/organic-food-bar-active-greens-eko-70g-x-12

    Jag har testat yoghurt, frukt, keso och skinka som mellanmål men det räcker inte, jag behöver mer kolhydrater tror jag. Gillade dessa ovan då de är raw och glutenfria. Vad tror du?

    /madde

    SvaraRadera
  2. Raw och glutenfritt - toppen! Men, personligen skulle jag inte välja dessa bars om det just är mer kolhydrater du vill få i dig. En sådan där bar (68 g) innehåller 22 g socker! En tredjedel socker tycker jag personligen är alldeles för mycket även om sockret kommer från frukt och agave. Det skapar samma insulinpåslag som en snickers som faktiskt innehåller precis lika mycket socker som denna bar. Självklart är det skillnad på agave och raffinerat socker men i grund och botten är det ändå socker! En banan är bättre!

    SvaraRadera