måndag 25 juni 2012

Frågestund del 4: Träning

Del fyra - om att röra på sig och bli stark.

Kul med frågestund! En anledning till att jag gillar din blogg är att du tillskillnad från många andra träningsbloggar verkligen lever som du lär. Man blir lätt trött på träningsbloggare som själva aldrig "hinner" till gymmet eller når sina mål. Min fråga är: hur håller du upp motivationen att faktiskt gå till gymmet så ofta som du gör?
Svar: Sedan förra sommaren har motivationen till att träna inte varit ett problem eftersom jag genuint tycker att det är så jäkla roligt att träna. Visst, det är svettigt och slitigt men de där timmarna varje vecka när jag är nere i källaren så handlar allt om mig och mina egna möjligheter. Det är så verkligt, det går att mäta och mina prestationer hänger bara på mig. I början var det kanske sämre med motivationen men ärligt talat var det ett icke-problem då också. Jag började inte med mitt projekt särskilt peppad. Visst, jag var förväntansfull och jag trodde på det. Men jag var också rädd, obekväm, nervös. Jag hade liksom bestämt mig för att jag skulle se det som ett jobbprojekt (100 procent disciplin) och att det kanske inte skulle vara jättekul eller jättelätt men jag skulle klara det. Allt är inte jättekul men resultatet kanske är jättekul och då är det värt det. Och, som vi brukar säga, så ångrar man ju aldrig ett träningspass men man ångrar när man inte gick dit!

Ja, roligt med frågestund! Jag upptäckte kettlebells för några månader sen (jaja, jag är tusen år efter alla andra) och varierar nu mellan två cirklar som tränar olika muskelgrupper (varje cirkel innehåller 7 övningar á 30 sekunder som jag kör tre gånger med ett par minuters vila mellan). Träningen blir alltså inte så lång, men intensiv som svetten rinner. Funkar det att köra cirkeln 6 dagar, vila 1 dag osv eller tror du att det blir för mycket? I övrigt springer jag ett par gånger i veckan och promenerar nån halvtimme varje dag.
Svar: Korta och intensiva pass är toppen! Jag tycker inte det låter för mycket, du känner om kroppen inte pallar med. Det kluriga med kettlebells är att det ibland kan vara svårt att höja vikterna i rätt takt, särskilt om du tränar hemma eftersom du då behöver en hel uppsättning kettlebells. Till slut vänjer sig ju kroppen vid både belastning och övningar så det är bra om man kan variera lite. Om jag var du skulle jag byta ut två av passen mot tyngre styrketräning (basövningar) och slänga in lite annan aktivitet mellan de sju olika kettlebellövningarna. Burpees, plankor, hopprep, upphopp, utfall, armhävningar och rumplyft kanske? 


Vad du tar i raka marklyft om du brukar köra det?

Svar: Jag brukar köra 6 reps och 5 set när jag tränar marklyft och då tar jag 50 kilo.


Vilken är din favoritmuskel? 
Svar: Jag älskar att träna triceps och axlar! Dels för att jag är stark i båda muskelgrupperna men också för att jag tycker att de är sköna att träna och jag är tekniskt rätt bra på övningar som inkluderar de musklerna. Snygga axlar och armar (formade armar bygger på vältränade triceps) är dessutom något jag ständigt strävar efter. Jag är väldigt stark i benen också men tycker faktiskt inte om att träna ben egentligen. Men jag tackar Philip för att han tvingar mig att göra knäböj, utfall och grodhopp som ändå är livsviktiga för snygga ben och rumpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar