onsdag 20 juni 2012

Frågestund del 3: Kost

Äntligen - tredje delen. Nu om vad vi stoppar i oss!

Hur äter du just nu?

Svar: Just nu äter jag tre, fyra gånger om dagen och nästan enbart (så gott det går) ren, färsk mat. Jag äter max 500 gram kött i veckan och annars baseras min kost på grönsaker, ägg, nötter, lite mejerier, bär, lite rotfrukter och lite frukt. Jag försöker tänka clean and green och äter aldrig kött till frukost eller lunch/mellanmål. Visst finns det undantag, är jag ute på restaurang eller blir bjuden på middag kan jag äta efterrätt eller dricka drinkar, det gjorde jag däremot inte under mitt viktprojekt. Jag tror att det är viktigt att vara strikt under en viktnedgång både för resultatens skull men även för att ändra sina matvanor på lång sikt. Framförallt håller jag mig borta från socker och gluten eftersom jag har dragit slutsatsen att det gör mer skada än nytta på många olika sätt. Mitt sätt att äta passar mig perfekt och jag ser effekterna på min allmänna hälsa, framförallt mitt immunförsvar!


Hur tänker du kring kolhydrater nu för tiden?

Svar: Min kolisar kommer huvudsakligen från bär, rotfrukter och den lilla mängden frukt som jag äter. Jag äter inte pasta, potatis, ris, bulgur eller rent socker. Jag äter inte heller bröd eller gryn. Per dag får jag i mig ungefär mellan 50 och 100 gram kolhydrater per dag. Anledningen till att jag inte har börjat äta stora mängder kolhydrater igen är för att jag mår bättre med ett lägre kolhydratsintag och tror på de hälsomässiga fördelar som den kosten ger. Jag försöker äta så näringstätt som möjligt. Då och då äter jag mörk choklad. Som sagt är jag inte 100 procent perfekt kostmässigt men alla måltider jag lagar hemma och äter ute till vardags följer denna princip.


Gick du upp mycket vätska när du började äta lite mer kolhydrater för en tid sedan?

Svar: Jag gick upp cirka 1 kilo i vätska.

Vad tycker du om periodisk fasta?

Svar: Jag har inte provat det själv men känner igen mig en del eftersom jag själv aldrig varit ett stort fan av det här "äta åtta gånger om dagen"-tänket. Jag har dessutom alltid ätit mindre på dagarna och föredragit större middagar framför stora luncher. Jag tror att man måste hitta sitt eget sätt att leva och trivas så mår man bra av periodisk fasta är det toppen. Det mesta är ju bättre än den välfärdskost som är norm i samhället i dag. 


Räknar du/håller koll på kalorier/vad du förbrukar?

Svar: Nej, jag räknar inte kalorier längre men det är för att jag har en inbyggd koll nu på vilka slags portioner och råvaror jag väljer. Det sker automatiskt. Jag gissar att jag snittar på mellan 1400 och 1800 kalorier om dagen just nu. Vad jag förbrukar genom träningen har jag aldrig räknat då jag inte äter mer de dagar jag tränar, eventuellt lägger jag till en proteinshake men inte mer än så. Många äter ju upp sina gymkalorier men det gör alltså inte jag.

Hur kommer det sig att du valde LCHF?

Svar: Jag valde egentligen aldrig LCHF utan det var min PT som rekommenderade det. Han hade erfarenhet av att det var den bästa kosten om man har mycket fettvikt att gå ner, de av hans kunder som hade ätit LCHF hade alltså lyckats både bättre och snabbare med sina mål. Inte för att det är en mirakeldiet utanför för att ens fettbränning blir maxad och falska hunger/sötsug försvinner helt. Alltså en väldigt enkel kost att följa. Självklart lät han mig välja själv men eftersom han vet vad han håller på med valde jag att följa alla hans råd. Traditionell LCHF-kost så som den ofta marknadsförs (mycket kött och mättat fett) åt jag däremot bara de första två månaderna, sedan snickrade jag ihop min egna lågkolhydratskost. Man kan äta lågkolhydrat på en massa olika sätt, både utan kött och utan en massa mejerier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar