måndag 4 mars 2013

FAQ: Mitt liv som frilans

Jag måste först säga ett stort FÖRLÅT till dig som ställde den här frågan för flera månader sedan. Och jag som har lovat flera gånger att svara - skäms på mig! Hoppas i alla fall att mitt sena svar kompenserar lite för detta slarv...

Hej! Skulle inte du kunna skriva ett inlägg om hur du arbetar och hur du tagit dig dit du är idag, hur det är att jobba frilans, hur du gick tillväga i början för att få uppdrag, fördelar/nackdelar osv, skulle verkligen uppskattas! Och även hur en typisk arbetsdag kan se ut? Tack på förhand! 

Svar: Okej, here we go! Först en kort sammanfattning om hur jag kom in i den här branschen och vad jag har gjort tidigare... Jag har jobbat som skrivande journalist sedan jag var 18 år (sju år snart! Whoa!). Jag hade inte alls tänkt ge mig in i den här branschen (jag hade planer på att bli producent inom teater och film) men råkade halka in, vilket är den största lyxen i världen - att hitta sitt drömjobb på det sättet. Jag hade precis tagit studenten när jag fick jobb på en ungdomsredaktion, på Jönköpings-Posten. Jag hade nog en ganska naiv inställning till yrket och ville mest skriva krönikor och göra modereportage men med tiden började jag lära mig mer och mer om vad branschen och yrket handlade om. När jag fyllde 19 år fick jag jobbet som redaktör för ungdomssidan samtidigt som jag gjorde inhopp på nöjessidorna i samma tidning. Samtidigt började jag plugga journalistutbildningen på SVF, det var den som låg närmast och jag ville verkligen fortsätta jobba med journalistik vid sidan av. Utbildning är bra (särskilt eftersom man lär sig mycket om journalistisk metodik) men jag lärde mig allra mest genom att jobba och ha turen att jobba med fantastiska chefer som har trott på mig och utvecklat mina starka sidor. Sedan dess har jag jobbat med nyheter, nöje och feature både som reporter och redaktör på Jönköpings-Posten, praktiserat på GT, Aftonbladet, jobbat en snabb sväng på TT Spektra och även vikarierat på Expressen.

2010 började jag året med att flytta till Stockholm, kände ingen i branschen här uppe och pluggade statsvetenskap samtidigt som jag sökte jobb. Efter lite småuppdrag fick jag ett vikariat som inredningsredaktör på Expressens bilaga Leva&Bo. Vilken lycka att få jobba på den redaktionen, Expressen har fantastiska redaktioner med många duktiga redaktörer och journalister.

I september 2010 tog jag steget och började jag frilansa på riktigt, helt enkelt eftersom jag var trött på vikariesvängen och att aldrig veta hur mitt liv skulle se ut i framtiden. Jag ville skapa något stabilt och bestående. Sedan dess har jag jobbat heltid med mina frilansuppdrag. Jag vill verkligen poängtera att jag har haft stor fördel av att ha jobbat på redaktion här uppe i Stockholm. Att börja frilansa helt utan kontakter är mycket svårare - dessutom lär man sig så mycket på en redaktion som inte går att lära sig hemma vid sitt eget skrivbord!

En typisk arbetsdag finns inte! Klyschigt men sant. Jag har en del fasta uppdrag som jag gör varje vecka men annars kan mina dagar innehålla allt från att intervjua kändisar ute på stan, jobba på plåtningar, göra telefonintervjuer, samla ihop material till plocksidor, planering, åka till andra städer över dagen för jobb, skriva reportage... Men en mer vanlig dag jobbar jag hemma på förmiddagen, då brukar jag se till att skicka och svara på mejl, se över mina deadlines och planera mitt arbete. Jag skriver helst på eftermiddagar och kvällar så det arbetet brukar jag aldrig börja med förrän efter lunch. Om inte nöden kräver det förstås!

Den stora fördelen med att frilansa är att jag bestämmer över min egen tid. Jag trivs verkligen med det eftersom det innebär att jag kan vara mer flexibel och till exempel gå och träna på dagarna om jag jobbar lite längre på kvällarna. Jag kan också åka på en långhelg, hälsa på min familj och jobba där i från i några dagar om jag vill. Jag trivs verkligen så bra med att vara frilans!

Nackdelar ser jag inte så många. Att det är otryggt oroar mig inte nämnvärt då en fast anställning inte är ett alternativ för mig som det ser ut nu. En stor nackdel är dock att man arbetar ensam och inte är en del av en redaktion. Jag kan verkligen sakna att bolla idéer, diskutera vinklar och liksom jobba fram en tidning tillsammans med andra. Som tur är jobbar jag ofta återkommande med samma redaktörer och då kan vi ha en liknande relation, fast lite på distans.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor och om jag missade något får du gärna hojta till!

2 kommentarer: